SP-jongeren demonstreren vóór behoud van studiefinanciering

3 juli 2014

SP-jongeren demonstreren vóór behoud van studiefinanciering

Vrijdag 26 juni gingen Haagse jongeren met vele anderen in Amsterdam de straat op om te demonstreren tegen het schuldenstelsel. Ze boden bij het hoofdkantoor van de PvdA de gemiddelde studieschuld van €30.000 aan waarmee studenten opgezadeld worden door de afschaffing van de studiefinanciering.

Onlangs sloten GroenLinks en D66 een akkoord met regeringspartijen VVD en PvdA om de studiefinanciering te vervangen voor een schuldenstelsel. De actievoerende jongeren en ROOD-leden vrezen voor de toegankelijkheid van het onderwijs als de studiefinanciering in een leenstelsel verandert. Onderzoeken laten zien dat tienduizenden jongeren niet gaan studeren als het leenstelsel wordt ingevoerd. Ook laat het SCP zien dat 1 op de 5 mbo-studenten niet meer doorstudeert vanwege de dreigende schuld. "Als we nu laten zien dat wij het niet eens zijn met de plannen van minister Bussemaker, kunnen we er nog voor zorgen dat deze belachelijke plannen van tafel gaan. Daarom is het belangrijk om deze studentenactie te ondersteunen", aldus ROOD-lid Andreas Kort.

Het protest in Amsterdam is onderdeel van de estafettedemonstraties voor studiefinanciering die vorige maand in Groningen en Utrecht werden gehouden. Er komen nog meer demonstraties aan om de druk op GroenLinks, D66, PvdA en VVD op te voeren. De eerstvolgende studentendemonstratie is op vrijdag 11 juli. Er wordt om 14:00 uur verzameld op het stationsplein van Rotterdam Centraal en om 14:30 verplaatst de demonstratie zich richting het centrum van de stad.

Kort: "Enkele jaren geleden is het gelukt om de langstudeerboete terug te draaien. Als we nu met zijn allen in verzet komen, kunnen we er voor zorgen dat de studiefinanciering behouden blijft. Daarom zullen er ook in Rotterdam weer Haagse jongeren bij zijn."

Wil jij ook met de Haagse groep mee naar de demo? Stuur dan een mail naar: andreaskort@outlook.com.

Zie ook: Facebook.