In memoriam: Ruud van der Hulst

13 augustus 2014

In memoriam: Ruud van der Hulst

Onlangs ontvingen wij het verdrietige bericht dat oud SP-raadslid Ruud van der Hulst op 27 juli is overleden. Wij wensen familie en vrienden van Ruud veel sterkte met dit verlies.

Ruud van der Hulst werd door de strijd tegen de sloop in Den Haag Zuid West in de jaren '90 lid van de SP. Ondanks zijn handicap was hij zowel op straat, in de afdeling als in de raad vaak aanwezig. In 1998 werd hij achter toenmalig SP-lijsttrekker Helga Hijmans verkozen als raadslid. Voor hem moest de raadszaal aangepast worden, want die was in het ontwerp van architect Meier nooit geschikt gemaakt voor mindervalide mensen.

We herinneren Ruud ook als een rustpunt tussen de drukte en soms ook meningsverschillen in de afdeling. Bij stevige discussies kon Ruud vaak even de keel schrapen en terug naar het onderwerp gaan. Met de verkiezingen in 2002 haalde de SP minder zetels en verloor Ruud zijn raadszetel. In 2004 moest fractievoorzitter Helga Hijmans zich terugtrekken vanwege gezondheidsklachten en werd Ruud weer raadslid tot 2006. Daarna stopte hij definitief met het raadswerk vanwege zijn afnemende gezondheid. Ruud zal gemist worden.

Namens het bestuur en de raadsfractie van de SP Den Haag.