Metropoolregio: een nieuwe ondemocratisch bestuurslaag

20 september 2014

Metropoolregio: een nieuwe ondemocratisch bestuurslaag

De SP heeft niet ingestemd met de manier waarop de Metropoolregio vorm krijgt. De democratische inbreng vanuit de gemeenteraad is volgens de SP niet voldoende geborgd. De Metropoolregio is een samenwerkingsverband tussen Den Haag, Rotterdam en 22 andere gemeenten in de regio. Deze nieuwe bestuurslaag gaat bijvoorbeeld besluiten nemen over het openbaar vervoer. SP-raadslid Aisha Akhiat maakt zich zorgen: "Hiermee geeft Den Haag veel zeggenschap weg aan dit nieuwe bestuursorgaan. Straks nemen bijvoorbeeld 24 gemeenten in de Metropoolregio de besluiten over het aantal buslijnen in Den Haag. De SP wil dat de zeggenschap blijft liggen bij de democratisch gekozen organen, zoals de gemeenteraad".

Voorheen werden dit soort zaken in een kleiner verband geregeld: in het stadsgewest Haaglanden. Ook hier traden vaak problemen op. Zo streed de SP bijvoorbeeld in het verleden voor het behoud van buslijn 13, maar ging dit moeizaam omdat niet de gemeenteraad hierover ging maar het stadsgewest. Ook moet de Eerste Kamer nog akkoord gaan met de vorming van de Metropoolregio, iets wat nog niet zeker is. "In deze nieuwe bestuurslaag worden beslissingen genomen die de inwoners van Den Haag raken, maar waarvoor geen verkiezingen worden georganiseerd. Daarnaast loopt er nog landelijk een traject in de Eerste Kamer waarbij het nog niet zeker is of de Metropoolregio wordt erkend door de landelijke overheid. Wat de SP betreft wachten we dit eerst af en voeren we eerst een goed debat over het democratisch gebrek aan deze Metropoolregio", aldus Akhiat.