Zuinige SP stort 200.000 euro terug naar gemeente

24 november 2014

Zuinige SP stort 200.000 euro terug naar gemeente

De SP-fractie in Den Haag stort ruim twee ton aan ongebruikte fractievergoeding terug naar de gemeente. Elke fractie in de gemeenteraad krijgt geld voor het fractiewerk. Daar worden bijvoorbeeld fractie-activiteiten en medewerkers van betaald. Indien een fractie geld overhoudt, is de afspraak dat dit overschot terug gaat naar de gemeente. De SP ontving tussen 2010 en 2014 ruim vier ton en daarvan is nu de helft over. SP-fractievoorzitter Bart van Kent: "De SP is van mening dat zorgvuldig en zuinig omgegaan moet worden met belastinggeld. Daarom hebben we ongeveer de helft overgehouden en storten we dit netjes terug naar de gemeente."

Hoewel de SP het geld terugstort naar de gemeente, heeft de partij wel ideeën waaraan de twee ton besteed kan worden. "Als het aan de SP ligt wordt het geld besteed aan twee organisaties die nuttig en goed werk doen voor de stad. We denken hierbij aan de voedselbank en de boodschappen begeleidingsdienst. De voedselbank zorgt ervoor dat mensen met heel weinig geld toch voedsel krijgen en de boodschappen begeleidingsdienst zorgt ervoor dat ouderen boodschappen kunnen blijven doen en organiseert tal van activiteiten. Twee prachtige organisaties die wel een extra steuntje kunnen gebruiken", aldus Van Kent.

In 2010 stortte de SP ook al bijna twee ton terug naar de gemeente. Volgens de partij toont dit aan dat de fractievergoeding voor gemeentefracties in Den Haag fors omlaag kan. Van Kent: "Voor de tweede keer op rij houden wij een groot deel van de fractievergoeding over, dit toont maar weer aan dat fracties het ook met veel minder geld kunnen doen. Wat de SP betreft kan de fractievergoeding een stuk lager".