Geen hoogbouw aan de kust

19 december 2014

Geen hoogbouw aan de kust

Bij de bespreking van het bestemmingsplan Kijkduin heeft de SP een voorstel ingediend om in een straal van 1 kilometer van de kust geen hoogbouw meer toe te staan. SP-raadslid Aisha Akhiat: "In steeds meer landen worden kusten en kustlijnen beschermd door er geen hoogbouw meer mogelijk te maken. Wat de SP betreft doen we dat ook met onze mooie kustlijn. Hiermee hopen we ook het kleinschalige karakter van Kijkduin te behouden. Het is een fijne, gezinsvriendelijke plek waar ook kleine kinderen en ouderen zich thuis voelen en dat moet zo blijven".

Daarnaast diende de SP ook nog een voorstel in om de huidige ondernemers op Kijkduin te beschermen. Bij renovatie of nieuwbouw krijgen de ondernemers huurbescherming, zodat ze kunnen terugkeren in het winkelcentrum op Kijkduin en huurgewenning indien de huren dan worden verhoogd. Beide voorstellen van de partij werden verworpen, waardoor de SP het bestemmingsplan Kijkduin niet kon steunen.