Drie voorstellen voor een betere luchtkwaliteit

13 januari 2015

Drie voorstellen voor een betere luchtkwaliteit

Volgens de SP moet meer ingezet worden op openbaar vervoer, betere doorstroming van het verkeer in de stad en meer groen. Fractievoorzitter Bart van Kent: "De luchtkwaliteit moet worden verbeterd om de gezondheid van bewoners en bezoekers en de leefbaarheid van de stad te verbeteren. De SP doet dit niet door automobilisten te pesten of veel geld te pompen in onrealistische voorstellen, maar door het bieden van concrete oplossingen. Zoals het vergroten van het gebruik van het openbaar vervoer door onder andere de prijzen te verlagen. Het verbeteren van de doorstroming van het verkeer en het aanplanten van groen in de stad".

De SP lanceert de voorstellen tijdens de bespreking van het onderwerp luchtkwaliteit in de commissie leefomgeving van 14 januari. Met de drie voorstellen wil de partij dat de komende jaren de luchtkwaliteit in Den Haag verbetert. De drie voorstellen worden hieronder verder uitgewerkt.

Goed en betaalbaar openbaar vervoer moet ervoor zorgen dat mensen er eerder voor kiezen om de auto te laten staan. Dit betekent dat trams en bussen vaker rijden, beter op elkaar aansluiten en de tarieven omlaag gaan in plaats van omhoog. Daarnaast moet er onderzocht worden of geschrapte buslijnen weer terug kunnen komen zodat het openbaar vervoer altijd op loopafstand beschikbaar is.

Meer groen in de stad leidt niet alleen tot een beter verblijfsklimaat, maar ook tot een betere luchtkwaliteit. Daarom moet meer ingezet worden op aanplanting van groen op plekken met een slechte luchtkwaliteit. Op plekken waar weinig ruimte is voor extra groen, zijn zogenaamde groene daken een mogelijke oplossing.

Ook moet worden ingezet op een betere doorstroming van het verkeer. Dit kan door het aanpakken van knelpunten in de stad, bijvoorbeeld door het ongelijkvloers maken van kruispunten. Daarnaast moeten automobilisten meer gewezen worden op de snelste route door de stad en het op tijd aangeven van wegwerkzaamheden en opstoppingen, dit kan met interactieve borden langs de drukste routes door de stad.