Meer actie nodig tegen winkelleegstand

20 maart 2015

Meer actie nodig tegen winkelleegstand

De SP wil dat het gemeentebestuur meer actie onderneemt tegen winkelleegstand. Zo wil de partij dat bestaande leegstaande winkels worden omgebouwd tot bijvoorbeeld woningen en nieuwbouwplannen voor winkels worden geschrapt. SP-raadslid Aisha Akhiat: "Op dit moment blijft het stadsbestuur maar winkelruimtes bijbouwen, terwijl bijvoorbeeld de leegstand op de Leyweg al te hoog is. De SP wil daarom een rem op nieuwbouw en betere benutting van de leegstand".

Onlangs werd bekend dat het kabinet een pakket van maatregelen lanceert om winkeliers te helpen en winkelcentra leefbaar te houden, omdat de leegstand van winkels al tien jaar groeit.
De SP stelt naar aanleiding van het besluit van het kabinet vragen aan het stadsbestuur. De partij vraagt of het stadsbestuur de maatregelen van het kabinet onderschrijft, welke maatregelen het stadsbestuur zelf neemt tegen leegstand en of de recentste cijfers van de winkelleegstand bekend zijn. "We zien dat de markt voor winkelruimte zich net zo ontwikkelt als de kantorenmarkt: de leegstand wordt steeds groter en leidt tot problemen in winkelcentra. Daarom willen we dat de overheid ingrijpt", aldus Akhiat.