Geen olie op het vuur bij aanpak jihadisme

10 april 2015

Geen olie op het vuur bij aanpak jihadisme

Bij de aanpak van jihadisme in Den Haag moeten we niet meegaan in paniekzaaierij, maar zeker ook niet naïef zijn. Dit stelt SP gemeenteraadslid Aisha Akhiat. “Het is belangrijk dat we het hoofd koel houden.”

Op 9 april debatteerden raadsleden over de aanpak van jihadisme en radicalisering in Den Haag. De SP vindt het een goede zaak dat het stadsbestuur geen bevolkingsgroepen tegen elkaar uitspeelt, maar juist mensen betrekt bij de oplossing. Terwijl degenen die echt rotzooi willen trappen, zoals de ronselaars, keihard worden aangepakt.

Volgens de SP zijn investeren in werk, het voorkomen van schooluitval en het tegengaan van uitsluiting en isolatie sleutelelementen bij de bestrijding van jihadisme. Ook moet het stadsbestuur goed luisteren naar leraren en andere personen die belangrijke signalen opvangen over radicalisering. Maar de SP plaatst hierbij ook een kritische kanttekening. “We moeten wel zorgen dat we praten met mensen die echt weten wat er speelt, en niet met hun eigen agenda de gemeente op het verkeerde been willen zetten”, aldus Akhiat.

De partijen die in en buiten Den Haag bevolkingsgroepen tegen elkaar opzetten, zijn wat de SP betreft onderdeel van het probleem. “Als volksvertegenwoordigers hebben we de verantwoordelijkheid om geen olie op het vuur te gooien”, stelt Akhiat. “Uiteindelijk willen de meeste mensen, ongeacht hun achtergrond, immers dezelfde dingen: een veilige en prettige woonomgeving, een goede baan en een degelijke school voor hun kinderen.”