‘IT-hotspot’ Den Haag heeft nog hoop te leren

14 april 2015

‘IT-hotspot’ Den Haag heeft nog hoop te leren

Den Haag is volstrekt ongeloofwaardig als IT-stad zolang de eigen computersystemen lek zijn. Dit stelt de SP naar aanleiding van aanhoudende kritiek van deskundigen op de gemeentelijke ICT. “Als gastheer van een internationale cybertop pretendeert Den Haag een ware IT-hotspot te zijn. Maar het lijkt erop dat de gemeente zelf nog een hoop te leren heeft”, stelt gemeenteraadslid Aisha Akhiat.

In het AD van 13 april geven twee IT-deskundigen stevige kritiek op de digitale veiligheid van de Haagse computersystemen. Het is niet de eerste keer dat deze zorgen worden geuit. Afgelopen zomer rapporteerde de Rekenkamer al over kwetsbaarheden in de gemeentelijke ICT. Helaas blijkt de gemeente haar zaken nog altijd niet op orde te hebben. Dit terwijl Den Haag deze week als gastheer optreedt van de Global Conference on CyberSpace, een internationale top over cyberveiligheid. Als thuishaven van de ‘The Hague Security Delta’ profileert Den Haag zich steeds vaker als de Europese cyberhoofdstad.

Het stadsbestuur erkent dat er structurele verbeteringen nodig zijn om de computersystemen op orde te krijgen. Wat de SP betreft worden deze versneld ingevoerd. “Niet alleen om geen flater te slaan als IT-stad, maar vooral om het vertrouwen van de Hagenaars terug te winnen. Hun gegevens moeten immers in goede handen zijn”, stelt Akhiat. Door de toenemende digitalisering en de overheveling van extra taken naar de gemeente staat er immers steeds meer gevoelige persoonlijke informatie op de gemeentelijke systemen.

De SP heeft het college gevraagd welke stappen zij op korte termijn gaat zetten om de digitale veiligheid te verbeteren.