Algemene Beschouwingen: SP pleit voor woningen, werk en kleinschalige zorg

2 juli 2015

Algemene Beschouwingen: SP pleit voor woningen, werk en kleinschalige zorg

"Laten we kappen met het Spuiforum en het geld steken in iets waar Hagenaars echt behoefte aan hebben: meer betaalbare huurwoningen." Deze oproep deed SP fractievoorzitter Bart van Kent tijdens de Algemene Beschouwingen. Afgelopen jaar werden er in Den Haag slechts 34 sociale woningen bijgebouwd. Bovendien wachten mensen ruim vier jaar op een woning, zo berichtte het AD onlangs. De SP is ervan overtuigd dat het college, mede dankzij nieuwe landelijke wetgeving, meer kan doen om de sociale woningbouw in de stad te stimuleren.

De plannen van het stadsbestuur om 10.000 nieuwe banen te realiseren vindt de SP nog altijd uiterst vaag. Dit terwijl met dit plan maar liefst 68 miljoen gemoeid is. Daarom heeft de SP samen met Groep de Mos / Ouderen  Partij en de ChristenUnie-SGP door middel van moties gepleit voor meer duidelijkheid.

Ook greep de SP de bespreking van de Voorjaarsnota aan om aandacht te vragen voor de positie van jonggehandicapten in onze stad. "Jongeren die dolgraag willen en kunnen werken, moeten daarvoor een plekje krijgen", stelt Van Kent. Daarom stelt de SP voor om een gemeentelijk leerwerkbedrijf in het leven te roepen. "Deze organisatie kan ook bedrijven helpen om te voldoen aan de plicht om jonggehandicapten in dienst te nemen."

Daarnaast wil de SP kleinschalige zorg op wijkniveau. "Alle partijen zeiden in verkiezingstijd dit te willen, maar het college komt niet in beweging." Daarom wil de SP uiterlijk in het najaar weten hoe het college zorg in de buurt gaat vormgeven.