'Maak werk van herstel vertrouwen in politiekorps'

7 juli 2015

'Maak werk van herstel vertrouwen in politiekorps'

De afgelopen week is wederom duidelijk geworden dat er in de Schilderswijk veel onvrede leeft over de relatie tussen wijkbewoners en het Haagse korps. De SP wil daarom graag weten wat het college heeft gedaan met de aanbevelingen uit het onderzoek van de Nationale Ombudsman naar de werkwijze van Bureau De Heemstraat. Tijdens het debat van 8 juli in de Haagse gemeenteraad over de dood van Mitch Henriquez en de rellen die hierop volgden zal de SP daarom om opheldering vragen bij het stadsbestuur.

"Zo gaf de Ombudsman het advies terughoudend te zijn met preventief fouilleren en identiteitscontroles wanneer hier geen directe aanleiding voor is. Ook de SP wil een einde aan lukrake ID-controles", stelt SP raadslid Aisha Akhiat. De Ombudsman adviseerde daarnaast om jonge agenten in de wijk veel langer mee te laten lopen met ervaren collega's.

De SP wil bovendien dat personen hun klachten over de politie - bijvoorbeeld over vermeende discriminatie - ook bij een landelijke instelling kunnen neerleggen. Akhiat: "Het heeft nu alle prioriteit om het vertrouwen tussen politie en wijkbewoners te herstellen. Duidelijk onafhankelijke klachtafhandeling kan hier een belangrijke bijdrage aan leveren."

De SP betreurt het dat sommige mensen de dood van Henriquez hebben misbruikt om vernielingen en geweld te plegen. "We zijn blij dat, met dank aan de inzet van buurtbewoners, de rust inmiddels is teruggekeerd in de Schilderswijk", stelt Akhiat. "We moeten niet vergeten dat bewoners en lokale ondernemers het meest de dupe waren van de rellen."

Aisha Akhiat zal op woensdag 8 juli om 12.00 in de uitzending van De Nieuws BV (Radio 1) reageren op de gebeurtenissen van voorgaande weken.