Komst vluchtelingen vraagt om kleinschalige opvang en meer betaalbare woningen

15 oktober 2015

Komst vluchtelingen vraagt om kleinschalige opvang en meer betaalbare woningen

Om de opvang van vluchtelingen in Den Haag goed te regelen en de wachtlijsten voor huurwoningen niet verder te laten oplopen moeten er dringend betaalbare woningen worden bijgebouwd. Deze oproep heeft de SP gedaan tijdens een extra raadsvergadering op 14 oktober. Ook wil de SP dat de huisvesting van vluchtelingen met een verblijfsstatus kleinschalig wordt geregeld. Verantwoordelijk wethouder Wijsmuller bleek tijdens het debat echter ambitieloos: er komen geen extra huurwoningen en de wethouder wil vluchtelingen vooral in grootschalige opvanglocaties huisvesten. "Hiermee kiest Wijsmuller voor segregatie in plaats van integratie", stelt SP gemeenteraadslid Jerry Snellink.

Op 13 oktober maakte het college in een brief haar plannen voor de opvang van vluchtelingen in Den Haag bekend. Naast twee kleinere opvangplekken voor zogenaamde statushouders aan de Kiwistraat en de Scheveningseweg kondigde het college ook een noodopvang voor maximaal 600 vluchtelingen in het voormalige ministeriegebouw van Sociale Zaken en Werkgelegenheid aan. Het kostte het stadsbestuur bijna een maand om tot overeenstemming te komen over deze plannen.

Snellink: “Voor de SP is het niet meer dan logisch dat Den Haag als grote stad en stad van recht en vrede een bijdrage levert aan de opvang van vluchtelingen. Het gaat hier immers om mensen die huis en haard hebben verlaten om hun gezin in veiligheid te brengen.”

Wel moet de opvang en huisvesting van vluchtelingen wat de SP betreft voldoen aan enkele belangrijke voorwaarden. Zo moeten er evenveel sociale woningen aan de voorraad worden toegevoegd als het aantal statushouders dat in Den Haag wordt gehuisvest. Snellink: “Het stadsbestuur heeft aangegeven dat de huisvesting van deze mensen niet mag leiden tot hogere wachtlijsten. Dit kan alleen als er snel wordt bijgebouwd.” Doordat er nu al sprake is van een tekort aan sociale woningen in Den Haag, vreest de SP bovendien dat het lang zal duren voordat statushouders die in grootschalige opvanglocaties worden geplaatst de kans krijgen om echt samen te leven tussen Hagenaars. Dit zal de integratie van vluchtelingen niet ten goede komen.

Daarnaast moeten omwonenden en bewonerscomités inspraak krijgen in de wijze waarop de opvang wordt geregeld. Ook nadat men begonnen is met de opvang moet het stadsbestuur wat de SP betreft regelmatig met omwonenden om de tafel.