Risico’s Spuiplannen Wijsmuller rijzen de pan uit

17 maart 2016

Risico’s Spuiplannen Wijsmuller rijzen de pan uit

Foto: Anouk Pross

De recent gepresenteerde aangepaste plannen voor het Spuikwartier blijken duurder en risicovoller dan het stadsbestuur aanvankelijk had voorzien. “We zitten nog maar in het begin van de planvorming en nu al breekt wethouder Wijsmuller zijn belofte dat er geen cent extra naar dit prestigeproject gaat. De SP maakt zich dan ook ernstige zorgen over de tegenvallers die hierop zullen volgen”, stelt SP gemeenteraadslid Aisha Akhiat.

Waar het college voorheen nog dacht dat de bouwplannen voor het Spuikwartier in het beste geval bijna 10 miljoen aan grondopbrengsten konden genereren, gaan de nieuwe plannen zelfs in het best case scenario uit van een verlies. Dit blijkt uit een aangepaste grondexploitatie die Wijsmuller onlangs naar de raad stuurde. Akhiat: “De plannen zitten nog in de startfase en het college heeft zich nu al maar liefst 10 miljoen te rijk gerekend. En dan is nog maar de vraag welke tegenvallers zich tijdens het bouwen zullen voordoen.”

Het stadsbestuur heeft reeds aangegeven een miljoen voor het project bij te leggen vanuit het budget voor betaalbare woningbouw. “Natuurlijk is het mooi dat er sociale woningen in het Spuikwartier komen, maar dat maakt het niet minder zorgwekkend dat de eerste rode cijfers nu al verschijnen”, stelt Akhiat. “Ook het risicoprofiel - de optelsom van risico’s en kansen - van de bouwplannen pakt namelijk bijna 3 miljoen negatiever uit.”

Er zijn diverse redenen voor deze toegenomen risico’s die inmiddels bekend zijn bij de raad, maar niet in de openbaarheid besproken mogen worden. “Zo tast de Hagenaar in het duister over deze ontwikkelingen. Een kwalijke zaak, vooral omdat deze stad vreselijke ervaringen heeft met uit de hand gelopen prestigeprojecten. Ook met oog op de politieke gevoeligheid van deze plannen zal de SP eisen dat het debat hierover in de openbaarheid plaatsvindt ”, aldus Akhiat.