Werkbezoek Park Rijn Schie: ‘gemeente wil wel de lusten, niet de lasten’

5 juli 2016

Werkbezoek Park Rijn Schie: ‘gemeente wil wel de lusten, niet de lasten’

Foto: Kim van Sprundel

Als het aan het stadsbestuur ligt mogen bijna alle bewoners van het Park Rijn Schie vanaf november niet meer in hun woning overnachten. De SP vindt dit onbegrijpelijk, aangezien de gemeente geen concrete plannen heeft voor het gebied. Veel parkbewoners zitten met de handen in het haar: zij hebben een flinke hypotheek en moeten straks dubbele lasten betalen. De SP gemeenteraadsfractie sprak enkele bewoners over de problemen die voor hen dreigen.

Op het Park Rijn Schie, gelegen aan het kanaal De Vliet, staan 133 huisjes in een idyllische groene omgeving. Oorspronkelijk viel het park onder de gemeente Leidschendam, die jarenlang gedoogde dat bewoners er ook sliepen. Nadat het gebied werd geannexeerd door de gemeente Den Haag besloot voormalig wethouder Peter Smit (VVD) dat er een einde moest komen aan de overnachtingen op het park. Per november riskeren de meeste bewoners een fikse boete als zij in hun woning blijven slapen. Slechts een tiental bewoners mag op grond van een uitzonderingsregel in het park blijven overnachten.

Cor in gesprek met SP gemeenteraadslid Aisha Akhiat

Cor is één van hen, maar zet zich belangeloos in voor de parkbewoners die binnenkort gedwongen moeten verhuizen. “Wethouder Smit zei: deze huisjes zijn volkstuinhuisjes, daar mag niet geslapen worden”, stelt Cor. Maar wie wel eens op het park is geweest zal erkennen dat de woningen nauwelijks te vergelijken zijn met het gemiddelde volkstuinhuisje. De prijs is er bovendien ook niet naar: sommige bewoners hebben een hypotheek van een ton afgesloten om op het Park Rijn Schie te kunnen wonen. Het voornemen van de gemeente Den Haag om de gedoogsituatie voor de bewoners te beëindigen raakt velen van hen diep in de portemonnee. De waarde van de meeste woningen is met tienduizenden euro’s gedaald. “Bovendien krijgt de gemeente wel de lusten, maar niet de lasten. De bewoners hebben de afgelopen jaren immers netjes OZB, riool- en afvalstoffenheffing betaald”, aldus Cor. De bedragen die de parkbewoners aan belastingen kwijt waren lijken in ieder geval niet te suggereren dat hier sprake is van simpele volkstuinhuisjes.

Janny en Gerard wonen al twintig jaar op het park. Door een interne verhuizing komen zij nu niet in aanmerking voor permanente bewoning. Waren zij in hun eerste huisje gebleven, dan hadden zij net als Cor een uitzonderingspositie gekregen. “Niemand heeft ons ooit verteld dat deze verhuizing zulke ingrijpende gevolgen zou hebben. Het enige dat de gemeente Den Haag nu doet is mensen in de kosten jagen. Terwijl Leidschendam in het verleden alles heeft goedgekeurd en gefaciliteerd.”

Janny en Gerard

Peter is nota bene in 1997 door de gemeente Leidschendam getipt om op het park te gaan wonen. Inmiddels is hij ontslagen en leeft hij van een uitkering. “Ik kan het mij gewoonweg niet veroorloven om een tweede woning erbij te huren”, stelt hij. Ook is hij bang dat het keurig onderhouden park straks gaat verpauperen als nachtverblijf niet meer wordt toegestaan. “Mensen gaan straks hun bezit niet meer opknappen.”

Peter bij zijn woning

Ton dreigt straks voor de tweede keer in zijn leven gedwongen te moeten verhuizen. Vroeger woonde hij in een boerderij te Leidschenveen, met allerlei soorten dieren. Zijn woning moest wijken voor een winkelcentrum. Nu ziet het ernaar uit dat Ton na 15 jaar weer een huis moet achterlaten, maar waarvoor precies is nog onduidelijk. Op het Park Rijn Schie wordt hij gezelschap gehouden door kippen, duiven en een hond. Ton ziet zichzelf niet in een flat wonen. “Ik zou niet zonder dieren kunnen. Als vierjarig jongetje kreeg ik mijn eerste duiven.”

De kippen van Ton

Agnes woont al 15 jaar in het park en is net als de meeste bewoners de 65 gepasseerd. “De overheid wil dat ouderen langer zelfstandig wonen. Waarom word ik dan gedwongen mijn woning te verlaten?” Michel is een van de jongere bewoners. Zijn achtjarige zoontje is opgegroeid op het park. Het vooruitzicht dat hij straks uit zijn vertrouwde omgeving wordt weggerukt stemt Michel zeer ongerust. “Het bizarre is bovendien dat wij per november tussen 0.00 en 6.00 uur niet in onze woning mogen zijn, maar dat onze buren wel gewoon in hun huisje mogen blijven slapen.”

"De overheid wil dat ouderen langer zelfstandig wonen. Waarom word ik dan gedwongen mijn woning te verlaten?"

Michel in gesprek met Lesley van de SP

SP gemeenteraadslid Aisha Akhiat kan het niet bevatten dat de bewoners van Park Rijn Schie door de gemeente in de financiële problemen worden gebracht, terwijl het nog jaren kan duren voor er ontwikkelingsplannen zijn voor het gebied. “De wachtlijsten voor een huurwoning in Den Haag zijn enorm. Door de gedwongen verhuizing van de parkbewoners worden deze nog verder opgedreven. Terwijl zij op het Park Rijn Schie een bed hebben staan waarin zij straks niet mogen slapen!” Na het zomerreces debatteert de gemeenteraad op verzoek van de SP over de toekomst van Park Rijn Schie. Akhiat zal dan voorstellen om het nachtverblijf te blijven gedogen zolang er geen nieuwe plannen zijn voor het gebied.