Meer geld naar cultuur, minder naar marketingbobo’s

2 november 2016

Meer geld naar cultuur, minder naar marketingbobo’s

Als de raad op 4 november instemt met het nieuwe kunstenplan dreigt Toneelgroep De Appel uit Den Haag te verdwijnen. “Volstrekt onnodig”, stelt SP fractievoorzitter Bart van Kent. “Want dit college pompt wel 3,5 miljoen in allerlei marketingopdrachten in het kader van stadspromotie, waarvan nog maar de vraag is wat dit concreet oplevert. Terwijl culturele instellingen al jaren in het hart gesloten zijn van bezoekers, die ook van buiten de stad komen.”

Omdat een bruisend cultureel landschap ook een effectieve vorm van stadspromotie is zal de SP daarom tijdens de begrotingsbehandeling voorstellen om 1,5 miljoen die het college wil uitgeven aan citymarketing en ‘internationale stad’ toe te voegen aan de cultuurbegroting. Met dit bedrag kan De Appel een doorstart maken, maar kunnen ook West, Pop District, Theater De Vaillant, Branoul, het Laaktheater, Theater Dakota, De Nieuwe Regentes, Nest en Briza hun plannen verwezenlijken.

‘Wel blanco cheque voor cultuurpaleis’

De SP vindt het extra zuur dat deze instellingen voor hun toekomst moeten vrezen aangezien dit college wel een blanco cheque van bijna 180 miljoen heeft afgegeven voor de bouw van een cultuurpaleis op het Spuiplein. “Wethouder Wijsmuller was vernietigend in zijn kritiek op het plan De Appel 2021, maar zijn eigen prestigeproject heeft onlangs ook een dikke onvoldoende gekregen van de welstandscommissie. En de vele miljoenen aan belastinggeld die daarin zijn gestoken zien we helaas nooit meer terug”, aldus Van Kent. Daarom zou het wat de SP betreft wethouder Wijsmuller sieren als hij meer mee zou denken met De Appel. “Na een jaar kan de samenwerking dan altijd nog kritisch worden geëvalueerd.”