Reactie SP op begroting: 'Meer geld naar eerlijk werk en goede zorg'

12 september 2017

Reactie SP op begroting: 'Meer geld naar eerlijk werk en goede zorg'

In plaats van voortdurend extra geld te pompen in prestigieuze banen voor een kleine elite, moet het stadsbestuur juist inzetten op structureel werk voor mensen die het nu moeilijk hebben. Dat stelt de Haagse SP-fractie in reactie op de nieuwe begroting van het college. “Dit college investeert volop aan de bovenkant van de samenleving. Terwijl veel Hagenaars het einde van de crisis nog niet voelen in hun portemonnee. Zij zitten veel meer te wachten op extra investeringen in eerlijke banen en toegankelijke zorg”, aldus SP gemeenteraadslid Aisha Akhiat.

Zo vindt de SP het onbegrijpelijk dat het stadsbestuur de oproep van de raad om overgebleven zorggeld naar de zorg te laten gaan zomaar naast zich neerlegt. Akhiat: “De SP krijgt volop signalen van Hagenaars die sinds kort minder thuiszorg krijgen dan zij nodig hebben. Benut dat extra geld liever om deze bezuinigingen terug te draaien. Of om eigen bijdragen voor zorg af te schaffen.”

Ook heeft de SP grote twijfels bij de keuze om mensen die moeilijk een baan vinden vooral te helpen met bijna 1000 tijdelijke gesubsidieerde banen: de zogeheten STiP-banen. Aan de vooravond van nieuwe verkiezingen is namelijk nog amper duidelijk hoe die banen eruit gaan zien. De SP vreest dan ook voor ‘Melkertbanen 2.0’, waarbij mensen na drie jaar weer in de bijstand terechtkomen. Akhiat: “Waarom kiest het college niet voor structurele werkgelegenheid in het groenonderhoud, zoals de SP en andere partijen zo vaak hebben bepleit? Hiermee bied je mensen immers zekerheid én pak je achterstallig onderhoud aan”

Veelbelovend vindt de SP de plannen om duizenden extra sociale huurwoningen te bouwen. “De bouwcijfers van de afgelopen jaren waren ronduit dramatisch. We hopen in 2018 eindelijk resultaat te zien”, aldus Akhiat. Ook de keuze om extra in te zetten op taalonderwijs voor nieuwkomers juicht de SP toe.