Verkoop aandelen Eneco achterhaalde politiek

27 september 2017

Verkoop aandelen Eneco achterhaalde politiek

Het voornemen van het Haagse stadsbestuur om haar Eneco-aandelen te verkopen is gebaseerd op volkomen achterhaalde privatiseringspolitiek. Dit stelt SP gemeenteraadslid Aisha Akhiat. “Kijk wat er gebeurd is na de verkoop van NUON en Essent. De investeringen van deze bedrijven in duurzaamheid zijn sindsdien gedaald en veel werkgelegenheid is naar het buitenland gegaan. Hoe naïef zijn we als we daar geen lering uit trekken?” De SP pleit daarom voor behoud van de aandelen.

Eneco is het laatste grote Nederlandse energiebedrijf dat in publieke handen is. Het merendeel van de huidige aandeelhouders bestaat uit gemeenten. Het Haagse college heeft zich al uitgesproken voor de verkoop van haar Eneco-aandelen, evenals de stadsbesturen van Rotterdam en Dordrecht. Voor 31 oktober moet de Haagse gemeenteraad een uitspraak doen over de dreigende aandelenverkoop.

“Het stadsbestuur lijkt vooral snel te willen cashen”, stelt Akhiat. “Terwijl behoud van de aandelen zorgt voor structurele inkomsten, die we kunnen steken in een lokaal duurzaamheidsfonds.” Bovendien wijst de SP erop dat Eneco in vergelijking met andere grote energieleveranciers voorop loopt op het gebied van duurzame initiatieven. Als de aandelen van gemeenten worden verkocht aan een commerciële partij, bijvoorbeeld een durfkapitalist of een bedrijf met belangen in fossiele energie, dan is de kans groot dat winst veel belangrijker wordt dan duurzaamheid.

Akhiat: “Natuurlijk is het ook belangrijk dat we in de toekomst steeds meer lokaal duurzame energie gaan opwekken. Maar zolang die transitie nog gaande is moeten we ook grip houden op grote energieleveranciers als Eneco, die nog essentieel zijn voor het leveren van stroom aan grootverbruikers zoals het openbaar vervoer. Schone, veilige en betaalbare energie is immers veel te kostbaar om aan de markt over te laten.”