Imago Den Haag als Stad van Vrede en Recht besmeurd door wanpraktijken Shell

28 november 2017

Imago Den Haag als Stad van Vrede en Recht besmeurd door wanpraktijken Shell

Foto: Sandra Beckerman

De SP en de Partij voor de Dieren in de Haagse gemeenteraad willen dat de gemeente Den Haag haar partnerschap met Shell per direct verbreekt, naar aanleiding van een vandaag gepubliceerd rapport van Amnesty International over de betrokkenheid van het oliebedrijf bij ernstige mensenrechtenschendingen in Nigeria. De gemeente is een driejarige samenwerking aangegaan met Shell in het kader van het Generation Discover Festival. SP gemeenteraadslid Aisha Akhiat: ‘Wij vonden het al belachelijk dat een multinational wordt gespekt met Haags belastinggeld, terwijl Shell deze subsidie gebruikt om het imago van de fossiele industrie op te poetsen. Maar het imago van Den Haag als Stad van Vrede en Recht, waar het stadsbestuur jaarlijks miljoenen in pompt, raakt zolang wij een partnerschap hebben met Shell steeds meer besmeurd. Hoog tijd om hiermee te stoppen dus!’

Shell kreeg dit jaar een ton gemeentesubsidie om kinderfestival Generation Discover te organiseren. Deze keuze van het stadsbestuur leidde tot stevige kritiek van milieuorganisaties en verschillende politieke partijen, waaronder de Partij voor de Dieren en de SP. De nieuwe feiten over wanpraktijken van Shell die vandaag aan het licht kwamen zijn voor Akhiat de druppel die de emmer doet overlopen. Zo blijkt dat Shell in de jaren negentig een rol speelde bij een serie moorden, verkrachtingen, martelingen en verbrandingen van dorpen door de Nigeriaanse militaire regering in Ogoniland. Het bedrijf bood het leger materiële ondersteuning bij de gewelddadige onderdrukking van vreedzame protesten en financierde ten minste één legeraanvoerder die bekend stond om zijn brute optreden. Directeuren van Shell in Londen en Den Haag zouden hier bovendien volledig van op de hoogte zijn geweest.

De SP en de Partij voor de Dieren willen niet alleen dat het stadsbestuur het partnerschap met Shell stopzet, maar ook dat gemeente voortaan kritisch kijkt naar vermeende mensenrechtenschendingen bij de toekenning van subsidieaanvragen aan bedrijven en organisaties. ‘Als het college hier in het vervolg niet scherper op is kunnen we net zo goed stoppen met de promotie van Den Haag als Stad van Vrede en Recht’, stelt Akhiat. Maar als het aan Akhiat ligt krijgen miljardenbedrijven hoe dan ook geen cent subsidiegeld meer van de gemeente. ‘Dat de nieuwe regering naar de pijpen danst van multinationals betekent niet dat we lokaal dezelfde fout moeten maken.’