Samen voor een Den Haag voor ons allemaal: GroenLinks, PvdA en SP presenteren gezamenlijk sociaal manifest

5 december 2017

Foto: PvdA Den Haag

Den Haag staat voor gigantische uitdagingen. Uitdagingen waar we geen oplossing voor vinden als we kiezen voor ‘ik’ in plaats van voor ‘wij’. Waar we geen oplossing voor vinden wanneer we anderen de schuld geven, in plaats van kijken wat we samen als stad kunnen doen. De Haagse PvdA, GroenLinks en de SP staan voor een Den Haag van ons allemaal. Daarom slaan we de handen ineen met een sociaal manifest. Wij willen laten dien dat Den Haag met de gemeenteraadsverkiezingen op 21 maart 2018 kan kiezen voor een stad waar we ongelijkheid bestrijden in plaats van vergroten, en waar we kiezen voor vooruitgang in plaats van stilstand.

De economie staat er goed voor en eindelijk kunnen we weer investeren. Investeren in mensen, in plaats van in cadeaus voor grote bedrijven en lastenverlichting voor mensen die het toch al getroffen hebben. Juist dit is het moment om te kiezen voor een sociale en duurzame samenleving. Waar we kiezen voor gezamenlijkheid in plaats van individualisme.

• Lees het plan hier

Hier gaan wij samen voor:

Betaalbaar wonen

De bouwproductie van sociale huurwoningen is de afgelopen jaren ver achtergebleven, daarom moeten we fors investeren in sociale huurwoningen in alle wijken in de stad. Huizen in de particuliere huursector moeten betaalbaar blijven en achterstallig onderhoud pakken we aan. Huisjesmelkers en vastgoedbeleggers die panden en grond in de stad opkopen en hoge huren vragen krijgen van ons geen kans.

Gelijke kansen op school

Ieder kind verdient dezelfde kansen op school.  Wij wilen meer investeren in kinderen of scholen die een extra steun in de rug nodig hebben. Op scholen waar kinderen minder vaak sporten of op zwemles gaan, moet de gemeente dit extra aanbieden. Jongeren die school verlaten zonder startkwalificatie willen we op school houden en er met voldoende stageplekken voor zorgen dat ze ervaring kunnen opdoen in de praktijk die aansluit bij hun talent en kwaliteiten.

Een duurzame toekomst

Iedereen in de stad heeft recht op een groene omgeving en schone lucht. Daarom kiezen wij voor het verduurzamen en isoleren van woningen, ook sociale huurwoningen, zodat dit leidt tot een fijnere woonomgeving en een lagere energierekening. Wij zetten lokaal onze schouders onder een klimaatneutrale stad in 2030.

Goede zorg

Wij bezuinigen niet op zorgverleners in de wijk. Zij hebben juist meer ruimte en menskracht nodig om het werk goed te kunnen doen. Wij maken ons hard voor een fatsoenlijk loon en met een goed contract voor zorgmedewerkers. De eigen bijdrage voor dagbesteding en begeleiding hebben we net afgeschaft, dat houden we zo. Aan geldverslindende marktwerking in de vorm van aanbestedingen maken we een eind.

Zekerheid op werk en inkomen

Wij zullen ons met hand en tand verzetten tegen het plan van het rechtse kabinet om mensen met een arbeidsbeperking onder het minimumloon te laten werken. Naast genoeg banen in de stad, blijven wij ons inzetten voor mensen die moeilijk regulier werk kunnen vinden, maar waardevol werk kunnen doen, zoals conciërges op scholen en banen in de groenvoorziening. Wij kiezen – in tegenstelling tot de rechtse partijen - niet voor een verschraling van de armoedevoorzieningen.

Voor een vrijzinnige stad

Er komt een keurmerk voor coffeeshops en we doen mee aan een proef met gereguleerde wietteelt, om criminaliteit tegen te gaan en kwaliteit te garanderen. We zorgen ervoor dat sekswerkers veilig hun werk kunnen doen en sluiten geen locaties met raamprostitutie zonder dat er een goed alternatief is. Demonstraties horen bij de stad waar de regering zetelt, dus we zullen er altijd voor zorgen dat iedereen zijn mening kan uiten en zijn of haar recht om te demonstreren kan uitoefenen.

Niemand slaapt op straat

De winteropvang voor dakloze mensen in de wintermaanden moet permanent worden opengesteld. We blijven bed, bad, brood en begeleiding aanbieden aan mensen die zijn uitgeprocedeerd. Mensen die gevlucht zijn voor oorlog en geweld vangen we ruimhartig op en we regelen goede huisvesting, taallessen en begeleiding richting school of (vrijwilligers)werk.

Cultuur voor iedereen

Het afgelopen decennium is er te veel bezuinigd op cultuur en bibliotheken, terwijl juist cultuur en bibliotheek voor iedereen toegankelijk moet zijn. Wij willen investeren in een divers aanbod dat aansluit op de verscheidenheid in onze stad.

Nee tegen discriminatie

Discriminatie in de stad, bijvoorbeeld aan de deur bij een kroeg, accepteren we niet en pakken we keihard aan. We breiden de proef met anoniem solliciteren verder uit binnen de gemeente, en stimuleren Haagse werkgevers