Haagse politiek sluit historisch Roze Stembusakkoord

13 februari 2018

Haagse politiek sluit historisch Roze Stembusakkoord

Acht partijen in de Haagse gemeenteraad sluiten vandaag samen het Roze Stembusakkoord. In het akkoord spreken de partijen af zich in te zetten voor meer voorlichting op scholen, een betere registratie van geweld tegen LHBTQIA+’ers, speciale aandacht voor vluchtelingen en meer ontmoetingsplekken voor jongeren die vanuit hun culturele of religieuze achtergrond extra steun verdienen om zichzelf te kunnen zijn.

Kandidaat-raadslid Jerry Snellink: "Het is belangrijk dat de politiek voor de verkiezingen duidelijkheid verschaf over de steun aan de emancipatiestrijd van de roze gemeenschap in onze stad. Daarom is het winst dat akkoord tot stand is gekomen".

Ook het COC, de belangenvereniging die opkomt voor emancipatie, sociale acceptatie, empowerment en integratie van alle lesbisch vrouwen, homoseksuele mannen, biseksuelen, transgenders en intersekse personen is trots op het stembusakkoord. COC Haaglanden voorzitter Arnout van Kooij: “Ik ben heel blij dat politieke partijen, van links tot rechts, de handen ineenslaan. Ik ga ervan uit dat hiermee rechten van LHBTQIA+’ers hoog op de agenda van de gemeenteraad zullen blijven staan.”

“Het mag niet uitmaken of je bijvoorbeeld homo, hetero, transgender of biseksueel bent, in onze stad is iedereen, ongeacht genderidentiteit of seksuele oriëntatie en expressie gelijkwaardig aan elkaar,” stellen de PvdA, D66, GroenLinks, VVD, CDA, SP, Partij voor de Dieren en de Haagse Stadspartij in het akkoord.

De partijen ondertekenen het Roze Stembusakkoord op 15 maart tijdens het Roze Raadsdebat van het COC Haaglanden.​​