SP ondertekent Haags Klimaat Pact

21 februari 2018

SP ondertekent Haags Klimaat Pact

Foto: SP

Op 21 februari tekende onze lijsttrekker Hanne Drost het Haags Klimaat Pact. Hierin spreken negen partijen onder andere af dat Den Haag in 2030 klimaatneutraal moet zijn en dat het klimaat onderdeel moet zijn van alle gemeentelijke plannen. Drost: “Het Haags Klimaat Pact is uniek in Nederland. Geweldig om te zien dat er zo een brede steun is voor het verduurzamen van Den Haag.”

De ondertekenaars hopen dat het Klimaat Pact een belangrijke inzet wordt van de collegeonderhandelingen, en geven aan zich de komende jaren keihard in te gaan zetten voor een duurzaam Den Haag. Specifiek wil de SP zich inzetten voor een bredere steun vanuit de samenleving voor duurzaamheid. Drost: “Tot nu toe profiteren mensen met een laag inkomen te weinig van duurzaamheidsmaatregelen. Waar mensen met een hoger inkomen subsidies kunnen krijgen voor elektrische auto’s of zonnepanelen, zien mensen met een kleinere portemonnee hun vaste lasten alleen maar stijgen.”

Hier wilt de SP verandering in brengen. Bovenop de opbrengsten van het aandeelhouderschap van Eneco, wil de partij 2,5 miljoen per jaar beschikbaar stellen voor een duurzaamheidsfonds, waarbij specifiek wordt gekeken naar duurzaamheidsinitiatieven voor mensen die tot nu toe nog niet profiteren van de energietransitie.

Voor meer informatie over het klimaatpact klik hier.