De opkomst en ondergang van The Hague Institute for Global Justice

4 april 2018

De opkomst en ondergang van The Hague Institute for Global Justice

Foto: www.thehagueinstituteforglobaljustice.org

In 2011 werd het The Hague Institute for Global Justice opgericht. Dit instituut werd opgericht als kenniscentrum, dat leidend moest worden op het gebied van vrede, veiligheid, recht en ontwikkeling. Het zou het internationale ‘profiel’ van de stad bevorderen en verschillende internationale spelers samenbrengen en onderzoek, beleid en de praktijk combineren. Er zijn meerdere onderzoekers aangetrokken, die vernieuwende onderzoeken zouden uitvoeren. Toentertijd had de SP al haar twijfels over de levensvatbaarheid van dit nieuwe instituut, dat werd opgericht met en door publiek geld. Nu, 7 jaar later, blijken onze toenmalige bezwaren werkelijkheid te zijn geworden. Het instituut is niet levensvatbaar meer en de stekker wordt eruit getrokken.

The Hague Institute for Global Justice is één van de kindjes van vorige  stadsbesturen, die maar al te graag Den Haag als internationale stad van vrede en recht op de kaart willen zetten, kosten wat kost. Naast The Hague Institute for Global Justice hadden wij in januari ook al soortgelijke vragen gesteld over kenniscentrum The Hague Security Delta, waarbij het ook onduidelijk is wat het ons, als stad, nou precies oplevert. Vanuit de gemeente zijn er miljoenen gestoken in het kenniscentrum, met de hoop dat het binnen vijf jaar op eigen benen zou kunnen staan. Dit is niet gebeurd. Integendeel: de wetenschappelijk Amerikaanse directeur, Williams, heeft van ons gemeenschapsgeld voornamelijk dure events georganiseerd, met exorbitante hapjes en reisde de wereld rond, zonder naar zijn eigen werknemers om te kijken. Williams strook jaarlijks om en nabij 227.000 euro op aan salaris, terwijl het college ons toentertijd beloofd had dat het een passend en niet excessief salaris zou betreffen. Voormalig burgemeester van Aartsen, die aan de wieg stond van dit kennisinstituut, heeft ondanks meerdere duidelijke signalen niet de moed gehad om de stekker eruit te trekken. Het enige wat het onze stad heeft opgeleverd zijn hotelovernachtingen van internationale namen, die werden ingevlogen voor deze events en lezingen, van vernieuwende onderzoeken is nauwelijks sprake geweest.

We kunnen maar tot één conclusie komen en dat is dat meerdere internationale instituten, die met grote bombarie worden aangekondigd en die onze stad op de kaart moeten zetten als ‘the legal capital of the world’ alleen kunnen bestaan met miljoenen euro’s aan gemeenschapsgeld. De sleutelfiguren houden elkaar bezig, de subsidieverstrekkingen zijn niet transparant en het is onduidelijk wat voor opbrengsten deze instituten nou concreet opleveren voor Den Haag. Het wanbeleid was al langer duidelijk, maar het college heeft niet ingegrepen.

De SP heeft hierover vragen gesteld en wacht de antwoorden van het College af.