Eerste rechtszaak toekenning uren huishoudelijke verzorging

19 april 2018

Eerste rechtszaak toekenning uren huishoudelijke verzorging

Foto: SP

Op 19-04 is de eerste rechtszaak in behandeling genomen van een cliënt die strijd voor haar afgenomen uren huishoudelijke verzorging door gemeente Den Haag. De werkelijke uitspraak volgt over 6 of 12 weken, maar wij hebben goede hoop. De rechters waren zeer kritisch over de rol van de gemeente in dit dossier en stelden dat het nieuwe systeem van herindiceren, waarbij er niet meer wordt geïndiceerd in uren maar in pakketten (basis, plus of intensief), wel erg uitgaat van mondige burgers. De rechters waren o.a. zeer kritisch over de controle van de gemeente die ontbreekt, want wie controleert of het afgevinkte lijstje ook daadwerkelijk is uitgevoerd? En wie controleert of de cliënt tevreden is? Daar is nog geen duidelijk antwoord op gekomen.

Hanne Drost (SP): “We zijn erg hoopvol over de uitspraak, de rechters stelden hele goede vragen. Ik ben erg blij dat mevrouw in ieder geval haar uren heeft terug gekregen.” SP Den Haag wacht met hoopvolle spanning de uitspraak af.