SP: Breng blowverbod terug tot beperkte omvang

19 april 2018

SP: Breng blowverbod terug tot beperkte omvang

Vanaf 9 april geldt er op 13 plekken in Den Haag een blowverbod, waaronder in het centrum en op het strand van Scheveningen. Deze maatregel is genomen om actie te ondernemen tegen stank- en geluidsoverlast van blowende mensen. De SP Den Haag vindt deze maatregel buiten proportie. Natuurlijk moet er een alcohol- en blowverbod gelden bij plekken waar het gebruik hiervan aantoonbaar voor overlast zorgt, bijvoorbeeld bij een speeltuin of een schoolplein, maar een verbod op zo’n grote schaal gaat de SP veel te ver.

Met dit verbod wordt de betutteling van Den Haag goed zichtbaar in de stad. Landelijk gaat de discussie rond marihuana langzaam richting een meer progressief beleid, maar in Den Haag wordt er nu beslist om deze vooruitgang tegen te werken. De SP is voorstander om een proef met gereguleerde wietteelt naar Den Haag te halen. Als we deze proef hier willen uitvoeren om de criminaliteit uit de wietteelt te halen moeten we het ook niet gek vinden als iemand weleens een jointje opsteekt in de stad.

De SP vindt dat we af moeten van het stigma dat nog steeds rond wiet hangt. In de plannen rond het wietverbod is opgenomen dat de gemeente informatie rond het nieuwe verbod wil verspreiden in coffeeshops, maar ook bij voorzieningen voor dak- en thuislozen. De SP vindt het raar dat deze plek zo expliciet genoemd wordt, het is natuurlijk niet zo dat dak- en thuislozen overmatig meer gebruik maken van wiet of hasj. Blowen is een activiteit die in elke klasse van onze samenleving wordt ondernomen.

De SP wil burgemeester Krikke oproepen om nog eens goed naar het blowverbod te kijken en deze terug te brengen naar een beperktere omvang. Blowen moet kunnen in Den Haag, maar met mate en zonder overmatig overlast.