SP en PvdA: Minimumloon in Den Haag geldt voor iedereen, ook voor mensen met een arbeidsbeperking

13 juni 2018

Den Haag mag niet accepteren dat werknemers met een beperking in onze gemeente onder het minimumloon gaan verdienen. Die oproep doen SP-fractievoorzitter Hanne Drost en PvdA-raadslid Janneke Holman vandaag in het debat over de uitwerking van het VN-Verdrag dat regelt dat mensen met een beperking volwaardig mee kunnen doen aan de samenleving: 'Maar als het aan het kabinet ligt mogen mensen met een arbeidsbeperking onder het minimumloon gaan verdienen én wordt hun pensioen afgepakt. Maar het minimumloon is niet voor niets het minimum. Dat geldt voor iedereen.' aldus Drost

Door het kabinetsplan wordt loonkostensubsidie vervangen door loondispensatie, waardoor werknemers een aanvulling op hun bijstandsuitkering krijgen in plaats van een volwaardig loon. 'Het is onacceptabel dat mensen met een arbeidsbeperking door de bodem zakken, daarom moet het stadsbestuur in actie komen: een stevige lobby naar de minister om duidelijk te maken dat dit verschrikkelijk onmenselijke plan zo snel mogelijk van tafel moet.' aldus Holman. Drost vult aan: 'Als het kabinet dit onzalige plan er toch doorheen drukt dan willen wij dat de gemeente er zelf voor zorgt dat het minimumloon voor iedereen blijft gelden.'