Bewoners Stuwstraat en Trekweg willen gezond wonen

6 juli 2018

Bewoners Stuwstraat en Trekweg willen gezond wonen

Foto: Lesley Arp

Huurders van Vestia-woningen aan de Stuwstraat en de Trekweg in de Molenwijk zijn het achterstallig onderhoud aan hun woningen meer dan zat. In de Stuwstraat hangen inmiddels verschillende spandoeken, waarmee de bewoners de corporatie oproepen tot actie. SP fractievertegenwoordiger Lesley Arp: ‘Gezond en veilig wonen is een basisrecht. Het is ronduit onbeschoft richting de huurders dat Vestia, ondanks diverse meldingen, nog geen plan heeft gepresenteerd om de problemen te verhelpen.’

Haagse SP-leden hebben in het kader van een wijkonderzoek inmiddels meerdere woningen bezocht aan de Stuwstraat en Trekweg. Voorbeelden van achterstallig onderhoud die huurders onder onze aandacht brachten zijn onder andere rottende vloeren, verzakkingen, schade door lekkage en schimmel. Sommige situaties lijken ronduit onveilig. ‘Onze vloer lijkt net een trampoline’, gaf een gezin met een woning aan de Trekweg aan. Verschillende bewoners kampen met gezondheidsproblemen vanwege schimmel en vocht. Ook is er in sommige woningen sprake van ongedierte.

Wat de SP betreft is het hoog tijd dat Vestia de bewoners van deze straten bezoekt en met hen in gesprek gaat over de toekomst van de woningcomplexen. Onveilige situaties moeten op korte termijn worden verholpen en de huurders moeten een stem krijgen als het gaat om de oplossingen voor de lange termijn. Arp: ‘De bewoners zijn strijdbaar en willen hun acties voortzetten, totdat er een oplossing komt. Uiteraard zullen wij hen waar mogelijk steunen.’

Foto: Lesley Arp