Protest tegen invloed van Shell op gemeente Den Haag

4 september 2018

Protest tegen invloed van Shell op gemeente Den Haag

Afgelopen maandag demonstreerden ROOD Den Haag en de SP Den Haag mee tegen de invloed van Shell op het beleid van de gemeente Den Haag. Aanleiding voor de demonstratie, georganiseerd door Den Haag Fossielvrij, was de recente berichtgeving dat Marjan van Loon, de directeur van Shell, het college gaat adviseren over de energietransitie.

Voor de SP is het ondenkbaar dat grote vervuilers mede het klimaatbeleid van de gemeente gaan bepalen. Fractievertegenwoordiger Rick Hoefsloot, die op de demonstratie was: “Terwijl huishoudens en MKB de afgelopen jaren alleen maar meer energiebelasting zijn gaan betalen, en worden aangemoedigd om allemaal “hun steentje bij te dragen” aan verduurzaming, blijven de grootste vervuilers tot nu toe buiten schot. Zij hoeven amper mee te betalen aan de energietransitie.” Volgens de SP’er is het 5 over 12. Hij vreest sterk voor de invloed van Shell op het gemeentelijk duurzaamheidsbeleid. “Als we als gemeente nu niet kiezen om ons duurzaamheidsbeleid te richten op de huishoudens en MKB bedrijven die de afgelopen jaren alleen maar meer aan energiebelasting zijn gaan betalen, of de mensen bij wie door jaren van achterstallig onderhoud de stookkosten de pan uit rijzen, dan wordt duurzaamheid een scheldwoord. Dit mag absoluut niet gebeuren.” Hoefsloot concludeert: “Shell mag niet bepalen, ze moet betalen!”