Teleurstelling overheerst na debat over afgeblazen groepswonen-project Westhovenplein

26 september 2018

Op 26 september debatteerde de gemeenteraad op verzoek van de SP over het afblazen groepswonen-project voor ouderen aan het Westhovenplein (Moerwijk-Zuid). Afgelopen zomer werd bekend dat woningcorporatie Arcade plotseling de stekker uit dit project had getrokken. Arcade beriep zich op een gebrek aan belangstelling, maar uit de inbreng van de insprekers - onder andere het Centrum Groepswonen, dat mede verantwoordelijk was voor de uitvoering van het plan, en de Pit van Moerwijk - bleek dat er nog volop kansen waren om belangstellenden te werven. ‘Het is ronduit bizar dat Arcade tot dit besluit is gekomen zonder eerst om de tafel te gaan met Centrum Groepswonen’, stelt SP fractievertegenwoordiger Lesley Arp. ‘Een derde van de aanmeldingen was immers al binnen en er lagen concrete plannen voor promotie. Wij verwachten dat het stadsbestuur zich snel inzet voor een alternatief voor dit project in Escamp.’

Het afgeblazen groepswonen-project maakte onderdeel uit van een groter bouwproject aan het Westhovenplein, dat ruim 60 sociale huurwoningen en 120 zorgappartementen omvat. Later is besloten één woontoren aan te bieden als groepswonen-project, in samenwerking met Centrum Groepswonen. Nu dit van de baan is worden deze woningen op de normale manier aangeboden via Woonnet Haaglanden.

In 2016 pompte het stadsbestuur 600.000 euro uit het budget voor betaalbare woningbouw in dit bouwproject. Afgelopen voorjaar trok ontmoetingsplek de Pit van Moewijk aan de bel bij de politiek, toen bleek dat een deel van de huurwoningen voor 710,68 euro per maand zou worden aangeboden door Arcade. Dit is het absolute maximum wat een corporatie voor een sociale huurwoning kan vragen. Arp: ‘Onbegrijpelijk, aangezien dit project juist het doel had om ouderen in Moerwijk een kans te bieden om zo lang mogelijk in hun geliefde wijk te blijven wonen. Juist in deze wijk was een lagere huurprijs dan veel logischer geweest.’ Helaas kon verantwoordelijk wethouder Revis (VVD) hierop alleen reageren dat Arcade zich met deze huurprijs formeel aan de afspraken hield die met het vorige stadsbestuur waren gemaakt.

Arp: ‘Arcade vraagt voor meer dan de helft van de woningen aan het Westhovenplein het onderste uit de kan. Dit brengt met zich mee dat voor alleenstaanden een aanvullende inkomenseis van 27.000 euro per jaar geldt. Voor sommige geïnteresseerden waren de woningen hierdoor simpelweg onbetaalbaar.’ De SP vindt het niet doorgaan van het groepswonen-project nog altijd een gemiste kans. ‘Wel is het mooi dat de wethouder positief gereageerd heeft op verzoek van de SP om voortaan vooraf duidelijkere afspraken te maken met corporaties over de te vragen huurprijzen. Zeker als de stadsbestuur bouwprojecten steunt met geld voor betaalbare woningbouw, verwachten we dat zij de regie houdt op deze projecten. Hier gaat de SP het college de komende tijd scherp op houden’, aldus Arp.