Succes: ondernemers Kazerne krijgen extra hulp bij vinden alternatieve bedrijfsruimte

4 oktober 2018

Wethouders Revis en de Mos gaan zo snel mogelijk met de ondernemers van het bedrijfsverzamelgebouw  De Kazerne in gesprek om hen te ondersteunen met het vinden van vervangende bedrijfsruimte. Die toezegging werd donderdagochtend gemaakt tijdens een door de SP aangevraagd debat in de commissie ruimte. Ook wordt de uitplaatsing van de ondernemers met 4 maanden uitgesteld zodat ze meer tijd krijgen om een alternatief te vinden.

Dat er een einddatum op De Kazerne zat, was iedereen vanaf het begin al bekend. De bouwplannen op de plek van de oude brandweerkazerne werden vorig jaar door de gemeenteraad goedgekeurd, maar tegelijkertijd zou de gemeente de ondernemers zo goed mogelijk ondersteunen in het vinden van een alternatieve bedrijfsruimte. Dit is volgens de ondernemers onvoldoende gebeurd. De gemeente presenteerde op een info avond een aantal opties die meer weg zouden hebben van een simpele Funda zoektocht dan van een gedegen plan. De ondernemers trokken bij de SP aan de bel, waarna de fractie schriftelijke vragen stelde.

SP fractievertegenwoordiger Rick Hoefsloot: “De kazerne is een uniek concept dat door de kleine eenheden en de korte contractduur van 6 maanden, bijzonder goed werkt voor ondernemers in het stadsdeel Escamp. Het gebouw zit helemaal vol, het heeft een belangrijke economische en sociale functie in de wijk, en de ondernemers vormen samen echt een gemeenschap.” Dat de ondernemers van dit succesvolle concept weinig tot geen alternatieven worden geboden, terwijl raadsbreed het belang van bedrijfsverzamelgebouwen in Escamp word onderkend, gaat er bij de SP fractie niet in. “Als zonder handomdraai 1,3 miljoen kan worden vrijgemaakt om hippe start en scale ups in het oude ministerie van Sociale Zaken te huisvesten, dan kun je niet tegen deze eigenlijk veel belangrijkere maar minder hippe ondernemers zeggen van ‘zoek allemaal maar een kantoortje ergens boven een winkel’”, aldus Hoefsloot.

Gelukkig werd de urgentie ook bij het college gevoeld, en zegden de twee verantwoordelijke wethouders toe in gesprek te gaan met de ondernemers om zoveel mogelijk aan hun wensen tegemoet te kunnen komen. Ook zal er in de collegeplannen over bedrijfsruimte en MKB specifiek gekeken worden naar de mogelijkheden voor de ondernemers van De Kazerne, en wordt onderzocht in hoeverre het Fonds Ruimte en Economie Den Haag (FRED) kan worden aangeboord om een goed alternatief te realiseren.

De SP en de ondernemers zijn voorlopig tevreden, maar blijven scherp toezien op hoe het college uitvoer geeft aan de gedane toezeggingen.