Vestia tweede in verkiezing Schimmelschandpaal: Acantus uit Groningen “schimmelkampioen”

13 november 2018

Foto: SP Den Haag

Een grote groep huurders heeft de Schimmelschandpaal 2018 uitgereikt aan woningbouwcorporatie Acantus. De Groninger verhuurder kreeg de meeste klachten over schimmel en bleek het minst bereidwillig om daar iets tegen te doen. Het Haagse Vestia werd tweede.

Tijdens het debat over de begroting over volkshuisvesting eist SP-kamerlid Sandra Beckerman een landelijk actieplan om de schimmel uit de woningen te halen.

Beckerman: ‘Ten minste een half miljoen sociale huurwoningen in Nederland kampt met vocht en schimmel. Daarom moet de minister in actie komen. En daarom steunen we de eis van de huurders van Acantus en de andere genomineerde corporaties dat er voor de kerst een oplossing komt voor de schimmel in hun huizen.’

Bij de SP kwamen duizenden meldingen binnen van huurders. Dat leverde tientallen acties van huurders op door het hele land. ‘Er is een landelijk offensief nodig. Dat offensief begon toen huurders in actie kwamen tegen hun woningcorporatie. En dat offensief krijgt een landelijk gezicht met de Schimmelschandpaal. Zo eisen we dat corporaties pal staan voor hun huurders en samen met hen vechten tegen het systeem,’ aldus Beckerman.

De Haagse SP-fractievoorzitter Hanne Drost, hoopt dat de tweede plaats van Vestia de corporatie ook zal aansporen om meer te doen voor de Haagse huurders die last hebben van schimmel. Drost: “Dat Vestia tweede is geworden is heel wat, dit zegt volgens mij veel over hoe de groot de problematiek ook hier in Den Haag is. Vestia gaf aan dat de aanpak schimmelwoningen hoog op de agenda staat, wij gaan ze hier samen met de huurders aan houden.”