SP: Laat Eneco niet in handen van Shell vallen!

15 januari 2019

SP: Laat Eneco niet in handen van Shell vallen!

Foto: Eneco / Eneco website

Terwijl de energieprijzen voor huishoudens flink stijgen en de uitdagingen van de klimaatverandering een daadkrachtige overheid vereisen, besloot de Haagse coalitie om haar Eneco aandelen te verkopen. Bovendien was er één breed gedragen angst: laat Eneco alsjeblieft niet in handen van Shell vallen. Nu Shell en pensioengigant PGGM een bod voorbereiden lijkt deze angst werkelijkheid te worden. Eneco, het laatste energiebedrijf in overheidshanden, is niet toevalligerwijs ook het meest duurzaam. Met Shell aan het roer kunnen we de voortrekkersrol van Eneco wel vergeten.

Energie is een noodzakelijk levensmiddel, geen mens kan zonder. Daarom mag het volgens de SP niet aan de grillen van de markt overgelaten worden. De SP is ook van mening dat de macht van multinationals een halt toegeroepen moet worden. Terwijl een paar bedrijven steeds groter worden en alles opslokken, blijft er voor de mensen weinig te kiezen over. Shell heeft een directe toegang tot onze premier, en ook in Den Haag adviseert de directeur van Shell de gemeente over de energietransitie. Hoe kan het toch dat een multinational meer te vertellen heeft dan de mensen die onze stad en ons land maken? Met een overheid als aandeelhouder van Eneco wordt de winst die het maakt bovendien geïnvesteerd in onze samenleving, wat de SP betreft in een energietransitie die ten goede komt aan mensen met een kleine portemonnee. Met Shell als aandeelhouder wordt de winst simpelweg door geboekt naar haar aandeelhouders.

Bij Shell zal duurzaamheid nooit boven de hoogst mogelijke winst gaan, hier liet het bedrijf meteen geen twijfel over bestaan. Grootste plannen heeft het om met Eneco uit te breiden naar de rest van Europa. Wat de SP betreft houden we onze energie dicht bij huis, en investeren we met Eneco in onze eigen economie, onze eigen samenleving, onze eigen energietransitie. Wij roepen het college daarom ook op om Eneco niet in handen van Shell te laten vallen, of hopen anders dat het kabinet uitvoering geeft aan de wens van SP-leider Lilian Marijnissen om als nationale overheid Eneco op te kopen.