Ondernemers De Kazerne mogen een jaar langer blijven

28 mei 2019

Ondernemers De Kazerne mogen een jaar langer blijven

Foto: De Kazerne

De ondernemers van De Kazerne, het tijdelijke bedrijfsverzamelgebouw in de oude brandweerkazerne bij station Moerwijk, mogen een jaar langer blijven, tot eind juli 2020. Dit kregen zij deze week te horen. Door het grote tekort aan kleinschalige bedrijfsruimte in Den Haag, hadden de ondernemers grote moeite om een alternatieve locatie te vinden. Bovendien hadden ze al langer hun twijfels of de sloop echt al komend najaar van start zou gaan. De ondernemers zijn verheugd met het nieuws. “Wij zijn ontzettend blij met deze verlenging, met name ook omdat het meteen met een jaar is. Dit geeft ons voldoende ademruimte om een goede alternatieve locatie te vinden.”, aldus Bert de Bruin, die spreekt namens de ondernemers.

Het vinden van deze alternatieve locatie, wordt nog wel een uitdaging. Volgens de SP Den Haag, die de situatie van de ondernemers politiek aankaartte en hier meermaals schriftelijke vragen over stelde, is het van belang dat de gemeente de ondernemers hier proactief in helpt. SP-fractievertegenwoordiger Rick Hoefsloot heeft hier een duidelijk idee bij: “Het unieke aan De Kazerne is dat het een bedrijfsverzamelgebouw is voor kleine ondernemers in de wijk. De meeste ondernemers zullen vast ergens een ander klein kantoortje kunnen huren, maar dan mis je de samenhorigheid die ze in de Kazerne hebben.” De SP wilt dat de gemeente de regie neemt om een alternatief bedrijfsverzamelgebouw te realiseren in Moerwijk of hier dicht in de buurt. Hoefsloot: “Zaak is nu dat er niet achterover geleund wordt totdat de verlenging weer bijna voorbij is. Er zijn een aantal opties voor alternatieve locaties, de realisatie hiervan moet zo goed mogelijk aansluiten op de nieuwe einddatum van De Kazerne.”