Stadsbestuur geeft Zuidwest een facelift, maar vergeet kloppend sociaal hart

23 mei 2019

Stadsbestuur geeft Zuidwest een facelift, maar vergeet kloppend sociaal hart

Het college presenteerde vandaag haar plannen voor Den Haag Zuidwest: een aanpak die vooral bestaat uit het toevoegen van duurdere woningen. SP-fractievertegenwoordiger Lesley Arp: “Dat er extra woningen nodig zijn in onze stad is glashelder. Maar we moeten af van de mythe dat je een wijk verbetert door er simpelweg rijkere mensen aan toe te voegen. Hiermee doe je de huidige bewoners, die jarenlang door de gemeente en corporaties in de steek zijn gelaten, tekort.”

Belangrijk is volgens de SP dat er ook geïnvesteerd wordt in publieke voorzieningen waar de huidige bewoners beter van worden: de - nu veelal verloederde - openbare ruimte, plekken als buurthuizen die samenhorigheid brengen en broodnodige werkgelegenheid. Arp: “De plannen zijn vooral een facelift voor Zuidwest, maar het kloppende sociale hart wordt verwaarloosd. Je kunt niet jarenlang bezuinigen op belangrijkere voorzieningen in de wijk, zoals nu ook weer met de aanstaande bezuiniging op het welzijnswerk, om vervolgens te denken dat alle problemen opgelost kunnen worden er rijkere mensen te laten wonen. Tijdens een grote bijeenkomst met de raad in Zuidwest bleek laatst bovendien dat één ding bovenaan het verlanglijstje van veel bewoners staat: meer ruimte voor ontmoeting. ”

Bovendien blijft volgens Arp één hele belangrijke vraag onbeantwoord, namelijk waar wethouder Revis dan wel de broodnodige sociale huurwoningen gaat bouwen, als dit niet in Zuidwest is. Arp: “Revis moet wat dit betreft echt met de billen bloot, en een lijst met concrete plannen presenteren. Er komen 10.000 woningen bij in Zuidwest, maar geen enkele in het sociale segment. Dit terwijl de wachtlijsten enorm oplopen. Het mag niet gebeuren dat over 20 jaar alle schaarse ruimte is opgevuld met woningen die onbetaalbaar zijn, met het gevolg dat onze stad veryupt. ”