Oproep SP in grote steden: Stop woekerhuren, stop CETA

27 november 2019

Oproep SP in grote steden: Stop woekerhuren, stop CETA

De SP-fracties in de vier grote steden doen via een pamflet een oproep aan de Tweede Kamer niet in te stemmen met het omstreden handelsverdrag CETA. Zo moet worden voorkomen dat beleggers vrij spel krijgen om woekerhuren te vragen, waardoor wonen in de grote stad onbetaalbaar wordt.

In december wordt het CETA-verdrag in stemming gebracht in de Tweede Kamer. Het verdrag is een regelrechte aanval op de lokale democratie en betaalbaar wonen in de grote steden. Het grote geld krijgt vanaf dan vrij spel om de strijd aan te binden met lokale maatregelen om woekerhuren in te dammen. Nu is het nog onwil van de regering om te zorgen voor maximale huurprijzen, met CETA kan een dergelijke maatregel een prijskaartje van miljoenen aan belastinggeld betekenen."

Door CETA kunnen beleggers Nederland namelijk aanklagen voor honderden miljoenen euro’s, simpelweg omdat steden kiezen voor het algemeen belang en daarmee winstmaximalisatie in de weg staan. En beleggers hebben goede kans om dat te winnen: ongeacht de noden van de stad, ongeacht de wil van haar inwoners.

Als CETA werkelijkheid wordt, wordt de volkshuisvesting in de grote steden vogelvrij verklaard. De betaalbaarheid van wonen in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht komt dan nóg verder onder druk te staan. En dat terwijl de prijzen van woningen in de vrije markt nu al vaak door het dak schieten. Steeds meer beleggers kopen woningen in de grote steden op om voor woekerprijzen te verhuren.

Reden voor de SP om de noodklok te luiden en een manifest te publiceren. Lesley Arp, SP-fractievoorzitter in Den Haag: "Mensen in de grote steden snakken naar een stad met meer betaalbare woningen. Dat willen ze voor zichzelf en voor andere Hagenaars, Amsterdammers Rotterdammers, en Utrechters en al helemaal voor hun kinderen of kleinkinderen. CETA is een wurgakkoord, met betaalbaar wonen als slachtoffer. Dat mag niet gebeuren. Wij roepen iedereen die betaalbaar wonen lief is op ons pamflet te tekenen. Zo kunnen wij een krachtig signaal afgeven aan de Tweede Kamer: "Stop woekerhuren, stop CETA!"

Het pamflet is te lezen en door iedereen te ondertekenen voor op www.denhaag.sp.nl/ceta