Reactie SP coalitieakkoord 2019-2022: Bezuinigingen minder kil, maar gevolgen voor kwetsbaren blijven ongewis

9 december 2019

Vandaag presenteerden de onderhandelaars van de VVD, D66, GroenLinks, CDA en PvdA hun coalitieakkoord. Van de 35 miljoen euro die het vorige college jaarlijks zou gaan bezuinigen op de WMO en jeugdzorg,  blijft met het nieuwe coalitieakkoord 24 miljoen staan. De SP fractie is blij dat er minder hard en kil wordt bezuinigd, maar blijft bezorgd over de gevolgen voor zorgbehoevenden en kwetsbaren in onze stad. SP-fractievoorzitter Lesley Arp: ‘Met de verhoging van de ozb belasting verzacht het nieuwe college het leed, maar de slingers kunnen nog niet uit. De gevolgen voor zorgbehoevenden blijven ongewis.’

Wethouder Zorg Kavita Parbhudayal herhaalde tijdens de presentatie van het coalitieakkoord haar gebruikelijke mantra: iedereen in Den Haag kan blijven rekenen op de zorg die hij of zij nodig heeft. Arp is er niet gerust op: ‘Bij de vraag hoe de wethouder wil gaan bezuinigen zonder te snijden in noodzakelijke zorg, komt Parbhudayal  telkens niet veel verder dan het aanpakken van fraude en meer wijkgericht werken. Of men hier daadwerkelijk ruim 20 miljoen per jaar mee kan besparen zonder dat zorgbehoevenden hier onder zullen lijden blijft de grote vraag. Hier zullen wij scherp op blijven.’

Wel ziet de SP duidelijk dat er is geluisterd naar de oppositie bij de totstandkoming van het coalitieakkoord. Zo wordt het SP voorstel om door middel van het verhogen van de boetes de capaciteit van de pandbrigade uit te breiden overgenomen en is er bij de paragraaf over duurzaamheid ook aandacht voor energiearmoede. Arp: ‘De door het nieuwe college voorgestelde extra impuls voor sociale woningbouw is hard nodig en ondersteunen we van harte. Maar we moeten de huurders die nu kampen met achterstallig onderhoud niet vergeten. Nog teveel Haagse huurders hebben last van vocht en schimmel in hun woningen, met alle daarmee gepaard gaande gezondheidsrisico’s. Wij verwachten hierop een ambitieuze aanpak van de nieuwe wethouder wonen.’

Voor de SP is van belang dat het nieuwe college snel aan de slag gaat en de verbinding zoekt met de stad. Arp ziet dat veel bewoners en ondernemers zich de afgelopen maanden geen raad wisten met de politieke onrust in de stad. Arp: ‘Wij verwachten dan ook dat de coalitie snel in gesprek gaat met bewoners en ondernemers die wachten op een aanpak van hun problemen, maar vanwege de crisis in het IJspaleis in de wacht zijn gezet. De marktkooplieden van de Haagse Markt, de ondernemers in het te slopen bedrijfsverzamelgebouw De Kazerne en Moerwijkers die strijden tegen rattenoverlast zijn slechts enkele voorbeelden hiervan.’

Tot slot neemt het nieuwe college alvast een voorzet op de besteding van de Eneco aandelen. Arp: ‘Voor de SP heeft altijd voorop gestaan dat Eneco nooit verkocht had mogen worden, juist in tijden van energietransitie. Nu dit toch dreigt te gebeuren en het nieuwe college staat te springen om de miljoenenopbrengst uit te geven, willen wij wel dat de raad betrokken wordt. De beslissingen die we hierover maken zullen nog decennialang  hun uitwerking hebben.’