SP en Haagse Stadspartij: gemeente moet niet meewerken aan flexhuur-reclamesite

14 oktober 2020

SP en Haagse Stadspartij: gemeente moet niet meewerken aan flexhuur-reclamesite

Foto: SP
De SP en Haagse Stadspartij zijn met stomheid geslagen door het feit dat de gemeente Den Haag, maar ook woningcorporatie Vestia, partner zijn van een organisatie die actief flexwonen promoot. De vandaag gelanceerde website 123flexwonen.nl is een soort ‘datingsite’ om woningzoekenden aan een tijdelijk huurcontract te helpen, ontwikkeld door het Expertisecentrum Flexwonen. Den Haag en woningcorporatie Vestia zijn zogenaamde ‘kennispartners’ van dit expertisecentrum.

Met de website 123flexwonen wordt flexhuur genormaliseerd en als ‘oplossing’ gepresenteerd voor de woningnood. Wat de SP en Haagse Stadspartij betreft zijn precaire woonvormen juist een uitwas van de wooncrisis. Uiteraard zullen er altijd mensen zijn die voor een zeer korte termijn een woning zoeken in onze stad. De site 123flexwonen is echter ook bedoeld om starters te helpen zoeken naar tijdelijke woonruimte.

SP-fractievoorzitter Lesley Arp: ‘Juist in deze coronatijd hebben we gezien hoe kwetsbaar mensen met een tijdelijk huurcontract zijn. Bizar dat de gemeente in zee gaat met een organisatie die flexwonen actief promoot. Schrale troost is dat de website belabberd werkt’. Tim de Boer, fractievertegenwoordiger bij de Haagse Stadspartij: ‘Tijdelijke verhuur is voor veel mensen geen oplossing, maar een armzalige noodgreep.’

Twee weken geleden voerde de Bond Precaire Woonvormen nog actie in Den Haag tegen de dreigende huisuitzetting van Merel en JP, twee anti-kraak huurders uit de Notenbuurt. Anti-kraak huurders wonen niet zelden in huizen die eigendom zijn van woningcorporaties, die in de planning staan om gesloopt te worden. De SP en Haagse Stadspartij roepen de gemeente al geruime tijd op om meer verantwoordelijkheid te tonen als anti-kraak huurders op straat dreigen te belanden. ‘Nu het coronavirus om zich heen grijpt zou geen mens op straat mogen belanden. Dat maakt het des te verbazender dat de gemeente juist nu meewerkt aan de promotie van flexhuur’, aldus Arp.