Solidariteit met politiek gevangenen Turkije

26 april 2021

Solidariteit met politiek gevangenen Turkije

Foto: Joshua Versijde

Voor de deur van de Turkse ambassade werd op 26 april met kaarsjes het getal 108 gevormd. Dit is eveneens het aantal leden van de Turks-Koerdische partij HDP dat op die dag voor de rechter moest verschijnen in het kader van het politiek gemotiveerde ‘Kobani-proces’. Onder hen ook voormalige HDP-leiders Selahattin Demirtaș en Figen Yüksekdağ, die al jaren gevangen worden gehouden door de Turkse autoriteiten. Een vijftigtal Haagse SP’ers, landelijke SP’ers en Turks-Koerdische Nederlanders riep in Den Haag, met foto’s van de politiek gevangenen in de hand, op tot hun vrijlating.

Ook Eindhovens SP-raadslid Murat Memiș en SP-senator Tiny Kox waren aanwezig om hun solidariteit te tonen. Een paar tweets waren twee jaar geleden aanleiding voor de Turkse autoriteiten om Memiș tijdens zijn vakantie op te pakken en twee maanden gevangen te houden. ‘Pas na veel druk vanuit het Nederlandse parlement op initiatief van mijn eigen SP werd ik door de rechter vrijgesproken. Helaas zien we de laatste jaren dat politiek gemotiveerde rechtszaken tegen andersdenkenden toenemen in Turkije’, sprak het raadslid de actievoerders toe.

Foto: Joshua Versijde

Omdat de ambassadeur die middag niet kwam opdagen, liet Kox een boodschap in zijn brievenbus achter: een recent aangenomen resolutie van de Raad van Europa. Hierin werden de Turkse autoriteiten onder meer opgeroepen om de rechtsstaat en de democratie te herstellen. ‘De miljoenen mensen die op de HDP hebben gestemd verdienen het niet dat hun leiders in de gevangenis worden gestopt’, benadrukte de SP-fractievoorzitter in de Eerste Kamer. De SP blijft solidair met de politiek gevangenen totdat zij hun vrijheid terug hebben. Memiș: ‘Wij kiezen de dialoog en niet de intimidatie. Daarom zal onze strijd voor de mensenrechten, persvrijheid én vrije meningsuiting voor iedereen doorgaan.’