Succes SP: stadsbestuur moet bonnetjes van omstreden packagedeal Amare openbaar maken

11 juni 2021

Foto: Katvanhuis / Wikimedia Commons

Nu de bouw van cultuurpaleis Amare haar einde nadert, stemde de Haagse gemeenteraad op 10 juni in met het voorstel van de SP dat het stadsbestuur en projectontwikkelaar VolkerWessels verantwoording moeten afleggen voor de extra 31 miljoen – de zogenaamde ‘packagedeal’ – die in 2018 in het gebouw is gepompt. SP fractievoorzitter Lesley Arp: ‘Mensen met een uitkering die iets toegestopt krijgen riskeren door de gemeente op het matje te worden geroepen. Tegelijkertijd hoeven blunderende projectontwikkelaars van dit college nauwelijks verantwoording af te leggen voor miljoenenoverschrijdingen. Dat kan zo niet langer.’

Uit een brief van het college bleek namelijk dat er nooit een offerte is gemaakt voor de ontwerpaanpassingen en de verlenging van de bouwtijd die onderdeel zijn van de packagedeal. Wel was er een toerekening gemaakt door de aannemer en een kostendeskundige van gemeente. Wat de SP betreft was dit een uiterst dubieuze gang van zaken, zeker aangezien het om 31 miljoen aan Haags belastinggeld gaat. Arp: ‘De raad moet kunnen controleren of de packagedeal op een deugdelijke wijze tot stand is gekomen en dat er geen sprake is geweest van handjeklap met de projectontwikkelaar.’

De motie van de SP om zowel de toerekening van de packagedeal als de bonnetjes hiervan openbaar te maken, werd met ruime meerderheid aangenomen. Enkel de VVD van verantwoordelijk wethouder Mulder stemde tegen.

Ook werd een andere SP-motie op dit onderwerp aangenomen, over de nieuwste bouwblunder van het stadsbestuurTussen de gemeente en projectontwikkelaar Sonate is namelijk onenigheid over de invulling van een van de torens naast cultuurpaleis Amare, waardoor de gebiedsontwikkeling flink vertraging oplooptWethouder Mulder stelde zelfs dat er een kans is dat het plan voor deze toren – een combinatie van woningen en een hotel – geschrapt zou worden. Op initiatief van de SP moet het college de raad laten meedenken over de nieuwe invulling van de locatie als dit scenario inderdaad werkelijkheid wordt. Arp: “Een paar jaar geleden ging het plan voor 88 sociale huurwoningen in een andere woontoren naast Amare in rook op. Dit is nu een mooie kans om dit alsnog te compenseren.