Succes SP: Den Haag verruimt giftenbeleid bijstand

23 juli 2021

Succes SP: Den Haag verruimt giftenbeleid bijstand

Foto: SP

Naar aanleiding van een aangenomen SP-motie heeft de gemeente Den Haag een giftenbeleid voor Hagenaars in de bijstand vastgesteld. Hierdoor is voor bijstandsgerechtigden voortaan duidelijk hoeveel geld zij per jaar aan giften kunnen ontvangen zonder dat dit invloed heeft op hun uitkering. Aanleiding voor de motie was de zogenaamde ‘boodschappenboete’ van 7000 euro die een bijstandsgerechtigde in de gemeente Wijdemeren opgelegd kreeg. De vrouw ontving af en toe boodschappen van haar moeder en had dit volgens de gemeente Wijdemeren moeten melden.

Tot op heden kende de gemeente Den Haag nog geen duidelijk giftenbeleid voor bijstandsgerechtigden. Volgens SP-fractievoorzitter Lesley Arp zijn de nieuwe regels daarom een belangrijke stap: ‘Het beboeten van bijstandsgerechtigden die iets toegestopt krijgen is het gevolg van de doorgeslagen controledrang die is ontstaan sinds de invoering van de Participatiewet. Wat de SP betreft mag er voor dit soort hardvochtig beleid geen plaats zijn in onze stad. Het nieuwe giftenbeleid draagt hier hopelijk aan bij.’

In de nieuwe regels is bepaald dat gehuwden en samenwonenden jaarlijks 1700 aan giften kunnen ontvangen zonder gekort te worden op hun bijstand of hier een melding van te hoeven maken. Voor alleenstaanden is dit bedrag 1200 per jaar. Ook stelt het nieuwe beleid dat giften aan kinderen of giften die bedoeld zijn om betalingsachterstanden in te lopen niet zullen worden verrekend met de bijstandsuitkering. De exacte regels zijn hier te lezen.

Tegelijkertijd vindt de SP het beschamend dat bijstandsgerechtigden in Nederland überhaupt liefdadigheid nodig hebben om rond te komen. Daarom pleit de SP er al geruime tijd voor om zowel de bijstand als het minimumloon te verhogen.