Kandidatenlijst gemeenteraadsverkiezingen vastgesteld: Lesley Arp lijsttrekker SP Den Haag

19 oktober 2021

Foto: SP

De leden van de SP Den Haag hebben op 18 oktober de lijst vastgesteld voor de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2022. De voordracht van de kandidatencommissie werd unaniem overgenomen door de leden. Lesley Arp werd gekozen tot lijsttrekker. Arp is sinds 2019 fractievoorzitter van de SP in de Haagse gemeenteraad en ruim tien jaar actief binnen de Haagse SP-afdeling. Lees hier de toespraak die zij tijdens de ledenvergadering hield:

“Verhalen van de straat naar de raad brengen: dat is wat de Haagse SP doet. In het IJspaleis klonken de verhalen van bewoners die overdonderd zijn door grootscheepse sloopplannen, waar zij niet over mochten meebeslissen. Van huurders die letterlijk door hun huisbaas in de kou zijn gezet en uit angst voor de rekening ‘s winters niet stoken. Van thuiszorgmedewerkers die van hot naar her moeten fietsen, amper tijd hebben voor een praatje en steeds meer collega’s zien afhaken.

Uit die verhalen blijkt dat de keuzes van bestuurders – of het nou wethouders, huisbazen of zorgmanagers zijn – mensenlevens raken. Hun keuzes kunnen bepalen of jouw kind gezond kan opgroeien en of jouw huis als een thuis voelt. Hun nalatigheid kan ertoe leiden dat mensen hun eigen buurt niet meer herkennen, omdat huisjesmelkers er vrij spel hebben en het afval zich in de straten opstapelt.

Pijnlijk zijn de verhalen van bewoners die ooit trots waren op hun buurt, maar hun wijk als ‘afvoerputje’ zijn gaan zien. Ze zien een gemeente die de grip is kwijtgeraakt op de overlast, overbewoning en vervuiling. De boodschap van het stadsbestuur lijkt: ‘zoek het zelf maar uit’. Dat is niet alleen kwalijk, maar ook gevaarlijk. Een terugtrekkende overheid is immers een recept voor verharding en cynisme. Het maakt bondgenoten tot concurrenten en kwetsbaren tot zondebokken.

Bewoners snakken naar een stadsbestuur dat begrijpt dat de stad niet zit te wachten op nog meer grootse en meeslepende prestigeprojecten, maar op een gemeente die hen hoort en ziet. Het is onbegrijpelijk dat er ruim een miljoen is verdampt in een mislukt banenproject, terwijl onze kwetsbare jongeren hier geen meter mee vooruit zijn geholpen. Of dat blunderende bouwbedrijven keer op keer worden gepamperd, terwijl mensen met een hulpvraag verstrikt raken in bureaucratie. Het is tijd voor bestuurders die snappen dat een huis meer is dan een stapel stenen. Die beseffen dat hun megalomane sloopplannen de sociale verbanden in buurten op het spel dreigen te zetten. Die begrijpen hoe mensonterend het is als bewoners eerst moeten bewijzen dat ze niemand hebben om op terug te vallen, voordat zij de juiste ondersteuning krijgen.

De ervaringen van mensen die in hun levens geraakt worden door politieke keuzes moeten daarom voorop komen te staan IJspaleis. Omdat bestuurders zelf nooit de gevolgen voelen van wat zij op papier bedenken. De politiek van ijdelheid en grootheidswaanzin heeft zijn beste tijd gehad. Onze stad verdient bestuurders die niet een blok aan hun been, maar een bondgenoot zijn. Daarom zegt de SP: haal de bezem door het IJspaleis. Want onze stad verdient een frisse start!”

De volledige kandidatenlijst van de SP Den Haag:

1          Lesley Arp

2          Rick Hoefsloot