SP Den Haag met Vestia huurders in actie voor beter onderhoud woningen

22 oktober 2021

SP Den Haag met Vestia huurders in actie voor beter onderhoud woningen

Foto: SP

De SP Den Haag is samen met huurders van woningcorporatie Vestia een campagne gestart voor beter onderhoud en meer zeggenschap. Al jarenlang regent het bij de partij klachten van Vestia huurders, over hoge huurprijzen in combinatie met slecht onderhouden woningen met ongezonde tocht, vocht en schimmel tot gevolg. Na verschillende acties bij de verhuurder in coronatijd, worden de pijlen nu gericht op de gemeenten. Want: Vestia splitst volgend jaar in kleinere organisaties en dit is volgens de actievoerders hét moment om daar 'fatsoenlijke organisaties' van te maken.

Vrijdag 22 oktober voelde een vertegenwoordiging van de huurders woonwethouder Martijn Balster aan de tand. Huurster Imane Choukoud: "De wethouder heeft invloed op hoe de nieuwe verhuurder voor Den Haag zich gaat gedragen. We hebben hem gevraagd zich in te zetten voor onze twee simpele eisen: onderhoudsmonteurs die in dienst zijn van de verhuurder en aanspreekpunt voor de buurt kunnen zijn, en regelmatige wijkbijeenkomsten waar we kunnen inlopen met klachten en ideeën. Helaas wilde de wethouders zijn handtekening niet zetten onder ons symbolische contract. " Dit zou de bewoners van haar eigen buurt een stuk verder brengen. "Ik woon in Moerwijk en het onderhoud aan onze woningen verloopt heel slecht. Vestia maakt valse beloftes en communiceert slecht met ons. We hebben geen invloed op wat er met onze woningen gebeurt en veel bewoners weten onvoldoende wat er aan de hand is.”

Bestuurslid van SP Den Haag Sander van Huffelen is betrokken bij de acties: "In een welvarend land als Nederland zou een betaalbare en gezonde woning toch vanzelfsprekend moeten zijn" zegt hij. "Maar dat is niet zo, omdat corporaties als Vestia zich hebben gedragen als snelle bedrijven in plaats van als volkshuisvester. Er is van alles mis rond tekorten aan betaalbare woningen, huurprijzen en sloopwoede. Maar voor dit achterstallig onderhoud hebben we nú de kans om het op te lossen. Zodat de nieuwe organisatie straks fatsoenlijk met haar huurders om gaat. Daarom gaan we door met acties van Vestia huurders." Ook in Delft en Zoetermeer kwam de SP al met huurders in actie en werden de woonwethouders gevraagd de eisen te ondersteunen.

Huur jij bij Vestia en ondervind je ook problemen met de corporatie? Neem dan contact via denhaag@sp.nl