SP wil bezem door het Ijspaleis

29 november 2021

SP wil bezem door het Ijspaleis

Foto: SP

Begin deze maand stelden leden van de Haagse SP het verkiezingsprogramma voor 2022 – 2026 vast: ‘De bezem door het IJspaleis’. SP-lijsttrekker Lesley Arp: ‘Na een periode waarin het stadsbestuur vooral met zichzelf bezig was, verdient onze stad een frisse start. De macht moet terug naar de mensen: of dit nou huurders zijn die niet mogen meebeslissen over sloopplannen, of thuiszorgmedewerkers die van hot naar her moeten fietsen en amper tijd hebben voor een praatje.’

Zeggenschap van bewoners is en blijft een belangrijk thema voor de Haagse SP. Te vaak worden huurders van vochtige en tochtige woningen bijvoorbeeld afgepoeierd met een likje verf. Als woningcorporaties het langdurig laten afweten moeten de huren wat de SP betreft bevroren of verlaagd worden. Daarnaast mogen woningen pas worden gesloopt als een ruime meerderheid van de bewoners hiermee akkoord gaat. ‘In Zuidwest wil het stadsbestuur ook straten slopen waar bewoners nog naar tevredenheid wonen. Die regenteske ‘slikken of stikken’-mentaliteit heeft echt zijn beste tijd gehad’, stelt Arp.

Minder markt, meer menselijkheid

Maar ook als het gaat om de zorg is het voor de SP belangrijk dat er meer geluisterd wordt naar hen die met de poten in de klei staan. Arp: ‘Jarenlang is ons voorgehouden dat marktwerking de thuiszorg goedkoper en efficiënter zou maken. Thuiszorgmedewerkers, die gebukt gaan onder intense werkdruk, weten dat dit klinkklare onzin is.’ Wat de SP betreft wordt de marktwerking uit de thuiszorg gesloopt. Ook krijgen thuiszorgmedewerkers, die de steun en toeverlaat zijn voor veel kwetsbare Hagenaars, bij ieder bezoek weer tijd voor een kopje koffie en een praatje. Verder moeten Hagenaars op leeftijd de kans krijgen om in hun vertrouwde wijk van hun oude dag te genieten, in een kleinschalige en betaalbare woonvoorziening: het zogenaamde ‘zorgbuurthuis’.

Stadsbestuur als bondgenoot

Ook moet er wat de SP betreft meer geluisterd worden naar bewoners die hun wijk de afgelopen jaren hebben zien afglijden vanwege overlast, overbewoning en vervuiling. Dit komt onder andere doordat huisjesmelkers te lang hun gang konden gaan in wijken als Laak en Transvaal. Meer handhaving op illegale overbewoning, maar ook meer budget voor het schoonhouden van de stad zijn wat de SP betreft daarom keihard nodig. Ook wil de partij dat er in wijken met veel afvalproblemen wijkconciërges komen, die de oren en ogen van de buurt zijn. Arp: ‘Het is pijnlijk om te horen dat betrokken bewoners hun buurt als afvoerputje zijn gaan zien. Het vertrouwen van deze bewoners in de gemeente heeft een flinke deuk opgelopen. Zij verdienen een stadsbestuur dat een bondgenoot is in plaats van een blok aan hun been. De SP blijft hiervoor knokken: zowel in de raad als op straat.’

De Bezem door het ijspaleis

1 november is dit verkiezingsprogramma vastgesteld door de leden. Dit programma is tot stand gekomen onder leiding van de leden van programmacommissie Lesley Arp, Rick Hoefsloot, Jerry Snellink en Ruben Loose