College gaat tandje bijzetten voor goede mondzorg voor kinderen

24 januari 2022

College gaat tandje bijzetten voor goede mondzorg voor kinderen

Foto: kim van sprundel

Op 20 januari heeft de Haagse gemeenteraad het SP-initiatiefvoorstel ‘Mondzorg: het begint bij de eerste tand’ aangenomen. SP fractievoorzitter Lesley Arp: ‘Bijna een kwart van de Haagse kinderen gaat niet naar de tandartscontrole. Te veel ouders zijn bovendien niet op de hoogte van het feit dat een bezoek aan de tandarts voor kinderen gratis is. Het mijden van de tandarts kan blijvende gevolgen hebben voor de gezondheid en het welzijn van kinderen. Het is dus mooi dat het college dankzij de SP een tandje bij moet zetten om te zorgen dat ieder kind goede mondzorg krijgt.’

Het initiatiefvoorstel vraagt aandacht voor de mondgezondheid van kinderen vanaf het eerste melktandje. Zo komt er met dank aan het voorstel goede en intensieve voorlichting op voorscholen, CJG’s (Centrum Jeugd en Gezin), consultatiebureaus en scholen. Daarnaast stelt de SP spreekuren over mondzorg voor op consultatiebureaus in Escamp en Laak: het aantal kinderen dat niet naar de tandarts gaat is namelijk het hoogst in deze stadsdelen.

Het college is al voortvarend met de SP-plannen aan de slag gegaan. Bij goede resultaten worden de spreekuren uitgebreid naar andere consultatiebureaus in de stad. Ook is het college op verzoek van de SP al begonnen met de voorlichting van Ooievaarspashouders over het feit dat een tandartsbezoek gratis is voor kinderen. ‘Het is mooi dat het college ook inziet dat we niet kunnen wachten met het bestrijden van de gezondheidsverschillen in onze stad’, aldus Arp.

Het liefst wil Arp dat het tandartsbezoek voor iedereen gratis wordt: ‘Uit onderzoek van Dokters van de Wereld blijkt dat 1,5 miljoen Nederlanders moeite hebben om een tandartsbezoek te betalen. Zij kunnen hierdoor op de lange termijn veel ergere klachten ontwikkelen: denk aan trombose of schade aan de nieren door grote hoeveelheden pijnstillers. We mogen niet accepteren dat je in Nederland aan het gebit kunt aflezen of iemand arm of rijk is. Daarom maakt de SP zich in de Tweede Kamer al lang hard voor de terugkeer van mondzorg in het basispakket.’