Inspirerende bijeenkomst 'Surinamers in de polder'

18 januari 2016

Inspirerende bijeenkomst 'Surinamers in de polder'

Foto: Inge van de Vooren

Op zondag 17 januari was SP-Kamerlid Harry van Bommel te gast bij stichting Eekta in Den Haag om te vertellen over zijn boek ‘Surinamers in de polder’. Dit boek is gebaseerd op gesprekken die Van Bommel met 15 bekende Surinaamse Nederlanders heeft gevoerd over hun komst naar Nederland en het leven hier. De onderwerpen die in deze verhalen aan bod komen - zoals de integratie van Surinamers in Nederland, de Decembermoorden en de erfenis van de slavernij - boden een hoop stof voor een levendige en leerzame discussie.

De bijeenkomst werd afgetrapt af met een quiz waarbij twee kandidaten met een Surinaamse en een Nederlandse achtergrond getoetst werden op hun kennis over de Surinaamse én de Nederlandse geschiedenis en cultuur. Vervolgens vertelde Harry van Bommel over zijn beweegredenen om 'Surinamers in de polder' te schrijven, zijn band met Suriname en de dingen die hij heeft geleerd tijdens het schrijven van zijn boek.

Harry van Bommel leidt de Nederland-Surinamequiz

De toespraak van Van Bommel maakte veel vragen en reacties los bij het publiek. Serieuze en luchtige onderwerpen wisselden elkaar hierbij af, en mensen aarzelden niet om hun persoonlijke geschiedenis met Suriname en Nederland te delen. Al met al gaf de discussie mooi de diversiteit van de Surinaamse gemeenschap weer.

Foto: Inge van de Vooren

Achteraf kon het publiek nog onder het genot van een bara en loempia napraten over de bijeenkomst en een gesigneerd exemplaar van het boek 'Surinamers in de polder' aanschaffen.

Wilt u meer weten over 'Surinamers in de polder'? Neem dan een kijkje in de SP webshop.