Het prijskaartje van Amare

18 juli 2021

Het prijskaartje van Amare

Foto: Joshua Versijde

Gefeliciteerd Den Haag, sinds deze week heeft onze stad een waar cultuurpaleis. Natuurlijk is het goed nieuws dat Amare eindelijk af is, maar de totale kosten voor het hele project van 223,3 miljoen mogen niet worden vergeten. Daarom monteerden Haagse SP-jongeren vandaag een prijskaartje aan de bouwhekken rond het gebouw.

De Haagse Rekenkamer raamde de vorig jaar de totale kosten van het project op 223,3 miljoen. In 2014, toen het toenmalige stadsbestuur groen licht gaf voor dit peperdure cultuurpaleis, werd beweerd dat de kosten niet meer dan 177 miljoen zouden bedragen. De SP was toen al kritisch op de kosten en had de voorkeur voor renovatie van de bestaande zalen aan het Spuiplein.

SP afdelingsvoorzitter Bastiaan Meijer hoopt dat er lessen worden getrokken uit het project: ‘Het mag niet meer gebeuren dat de democratische controle op een project wordt tegengewerkt, projectontwikkelaars worden gepamperd en de Haagse belastingbetaler vervolgens mag bloeden.’