SoeP voor aktievoerend HTM-personeel

28 oktober 2006

SoeP voor aktievoerend HTM-personeel

Op woensdag 25 oktober kwamen ruim 700 werknemers van het Haagse openbaar vervoerbedrijf HTM in actie tegen de marktwerking in het openbaar vervoer. Hierdoor lag het openbaar vervoer in de residentie stil tussen 9 en 12 uur.

HTM'ers op het Plein

De marktwerking is het gevolg van de Wet Personenvervoer 2000 (WP2000), waarin geregeld wordt dat het OV kan worden aanbesteed aan commerciële marktpartijen.

Het personeel vreest dat de marktwerking ten koste zal gaan van de arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden, alsmede van de kwaliteit van het aanbod voor reizigers. De HTM-werknemers boden een petitie aan aan vertegenwoordigers van de Kamercommissie Vervoer. Eerder was er al arbeidsonrust bij het openbaar vervoer in Amsterdam, Rotterdam en in Noord-Brabant.

Vertegenwoordigers van de betreffende OV-bedrijven waren dan ook naar Den Haag afgereisd om de Haagse stakers vanaf het podium een hart onder de riem te steken, zoals hier(mp3) te horen is.

Ook Kamerleden van Groen Links, CDA, PvdA en SP spraken de menigte toe, waarbij het Kamerlid Gerkens veel bijval kreeg voor de resolute afwijzing van de privatiseringsplannen in haar toespraak (mp3). Komende dinsdag zal in de Tweede Kamer worden gestemd over aanpassingen aan de WP2000, om de verplichte aanbestedingen te verhinderen.

De actievoerende HTM'ers kregen morele steun van SP-vrijwilligers, die vanuit de splinternieuwe SoeP-Express gratis biologische tomatensoep uitdeelden.Arda Gerkens deelt soep uit

De actie werd niet ondersteund door de vakbonden, maar inmiddels hebben FNV Bondgenoten en ABVA-KABO besloten om op 15 november een landelijke aktiedag te organiseren. Meer foto's

Actie tegen aanbestedingen: OV niet gebaat bij marktwerking