h

Zonnekoning gedrag van Huffnagel door PvdA en GroenLinks gesteund

30 oktober 2006

Zonnekoning gedrag van Huffnagel door PvdA en GroenLinks gesteund

Vrijdagavond 27 okotber kwam de raad op verzoek van de SP met steun van D66, ChristenUnie-SGP, Haagse Stadspartij en Islam Democraten in spoedzitting bijeen. Een feestje van één uur voor € 190.000 op één november a.s, is reden genoeg voor een spoedzitting tijdens de vakantie. Tenslotte is het de wethouder zelf geweest, die de raad niet eerder informeerde. SP raadslid Ingrid Gyömörei diende twee moties in. Eén om dergelijke uitgaven uit de pot voor Citymarketing te voorkomen, de ander waarin de raad haar afkeuring kan uitspreken over het feestje.

De motie ter afkeuring bleek helaas nodig te zijn, de wethouder kon zich in de ogen van de SP niet verantwoorden voor deze financiële uitgave. Ook niet nadat hij mededeelde rond de 30.000 euro gesponsord te krijgen. Na afloop van het feestje krijgt de raad de definitieve rekening gepresenteerd. Huffnagel verwacht nog meer sponsering.

De VVD probeerde nog een afleidingstruc, waarom heeft de SP een spoedvergadering bijeen geroepen, terwijl er één SP raadslid afwezig is. Tja, laat de VVD eerst haar eigen wethouder maar eens tot de orde roepen, zodat hij in het vervolg de raad bijtijds informeert. Dan is een spoedvergadering in zijn geheel niet nodig.

Wethouder Huffnagel maakte inderdaad aan de raad duidelijk dat hij geen idee heeft wanneer hij de raad nu wel of niet moet informeren. Hij maakt er een juridisch gebeuren van. Nu dit zijn we wel gewend van het huidige en de voorgaande colleges. Het aantal rechtzaken van burgers tegen de gemeente is de laatste jaren aanzienlijk gegroeid. Op de vraag van Gyömörei: “Waarom de raad er niet bij betrekken, wij vinden een goede citymarketing op zijn plaats voor Den Haag, de SP wil u daar graag bij helpen!”, gaf de wethouder geen reactie.

De ingediende moties hebben het niet gehaald. De collegepartijen, VVD, PvdA en GroenLinks, steunden een feestje van € 52.77 per seconde. Vooral de PvdA verdedigde de wethouder van alle kanten. Uitbreiding van (laaggeschoolde) banen als gevolg van dit feestje, is de motivatie van de PvdA. De SP moet dit nog zien. GroenLinks, bij monde van raadslid Rietveld, meldde het feestje te zien als onderdeel van 'Den Haag gezonde stad'. Rietveld laat bij menig vergadering weten, de gemaakte afspraak, waar GroenLinks zich bij aansluit, te zien in het kader van 'Den Haag gezonde stad' De SP heeft moeite de link te leggen tussen een gezonde stad en een te duur feestje.

Ingrid Gyömörei sprak de onderstaande tekst uit:

De maand november is door het College uitgeroepen tot moneymaand. Ik moet zeggen dat gaat op 1 november daverend van start. De bestuurders uit de stad geven meteen het goede voorbeeld: € 190.000 voor een uurtje feest. Menige Hagenaar afhankelijk van voedselbank of uitkering heeft bij het horen van dit bericht zijn tranen en ergernis verbeten. Moneymaand is gericht op jongeren (m.n. VMBO leerlingen) Ik citeer wethouder Kool: “wij moeten er voor zorgen dat deze groep zo vroeg mogelijk wordt geleerd hoe je verstandig omgaat met geld” – einde citaat. Ik stel voor dat het voltallige College zich aanmeld voor deze moneycursus.

Maar terug naar de reden waarom we hier vanavond bij elkaar komen. De lancering van het nieuwe logo voor de citymarketing. Kosten € 190.000. Dat is omgerekend € 52.77 per seconde. De SP vindt dit financieel exhibitionisme in een stad waar net de twintigste voedselbank is geopend. En alsof het nog niet genoeg is, mag je als raadslid de mededeling over deze verspilling van belastingcenten, vernemen uit de krant. Want in weerwil van wat Huffnagel beweert, is de raad niet vrijdag 20 oktober per brief geïnformeerd. De commissiebrief is na half zes ‘s middags aangeboden aan de griffie. Voorzitter, de griffie is de raad niet! De raad kreeg de brief per e-mail, op maandag 23 oktober om zes minuten voor tien. En ik vind dat een schande.

Vervolgens in de AD/HC van 24 oktober: ik citeer Huffnagel “de gemeenteraad kan wel moord en brand schreeuwen, ze kent de gang van zaken”. Niet dus, anders hoef ik in het weekend geen schriftelijke vragen te stellen. En had ik vervolgens geen spoeddebat aan hoeven vragen. De gemeenteraad heeft hier mee ingestemd? Nee dus: de SP heeft geen raadsvoorstel noch raadsmededeling gezien, waarin ons gevraagd werd om in te stemmen met een feest van € 190.000. Exclusief het honorarium voor de maker van het logo, wanneer wordt dat bekend gemaakt?

Citaat Huffnagel:
“Het geld wat we nu gebruiken komt ook gewoon uit het budget voor de citymarketing, waar de gemeenteraad mee heeft ingestemd” Nee dus.

Vervolgcitaat:
“Net als de € 225.000 euro die we nog gaan uitgeven voor de campagne die er achteraan komt”. Nee dus. Deze wethouder is beter in geld uitgeven dan in uitleggen.

Voorzitter: Ik heb een Collegemelding liggen gedateerd 12 april 2005. Daar staat in dat er in 2005 en 2006, per jaar € 250.000 uitgegeven zou gaan worden aan wat toen nog heette: “aanzet citymarketing- of citybranding Den Haag”. Achter diezelfde brief zit een berekening van alle werkzaamheden, onderzoeken, poppetjes etc. Verantwoord en opgeteld precies
€ 500.000. Dit is verteld, hier is niet over gestemd. Daarnaast is er € 632.000 via de programmabegroting 2006 bestemd voor voorbereidingen voor een vredesfestival en de kosten van het aantrekken van internationaal befaamde sprekers en wereldleiders op het gebied van vrede en recht. Dat lijkt me wel even iets anders dan een logo en een feest (met alle respect) gepresenteerd door Bart Chabot. En als u dan toch uit gaat leggen, leg dan meteen maar even uit hoe u op het idee komt dat de raad zou hebben ingestemd met dit dure feest. Ik heb geen raadsvoorstel gezien.

Voorzitter, ik werd van de week gebeld door de fractievoorzitter van de VVD, - of ik soms van plan was om het feest stop te zetten. Is dit nu echt uw enige probleem hiermee mijnheer Mulder? Ik had dit feest graag geannuleerd. Maar dit is door de –op zijn zachtst gezegd – zeer late lancering van dit plan waarschijnlijk niet mogelijk. Op deze termijn contracten openbreken brengt 100% kosten, en waarschijnlijk schadevergoedingen met zich mee. Ik wil hier antwoord op van de wethouder.

De kosten: Bart Chabot (presentator) stelt voor dat het feest voor € 100.000 minder moet. Anders komt hij niet. Uitstekend voorstel. Waar kiest u voor? Verder verlies van draagvlak? Inmiddels heeft Chabot besloten het niet te doen (uitgezonden op het nieuws van TV-West).

De kosten: ik wil een kostenplaatje, op papier, voor woensdag 1 november 12.00 uur. Waarin precies verantwoording wordt afgelegd over iedere aan dit feest bestede euro. Ik wil precies weten hoeveel sponsors en aantal partijen in de stad, welke bedragen bij gaan dragen. Ik wil ook van u weten waarom zij in de luxe positie zitten, dat zij pas na 1 november, NA het feest dus, pas hoeven te gaan storten. Een burger dient voordat hij iets van deze gemeente gedaan wil krijgen, eerst betalen: boter bij de vis. Waarom is dit nu voor deze sponsors anders? En gaat u een incassobureau inschakelen als ze na 1 november niet over de brug komen?

Ik wil uitleg omdat ik mijn controlerende taak wens uit te voeren. Deze wethouder maakt mij dit bij herhaling onmogelijk. Ik verneem uit de krant van gisteren, dat citaat “de wethouder laat weten in deze bijeenkomst een gelegenheid te zien om ‘uit te leggen wat citymarketing inhoudt’”. U hoeft mij dat vandaag niet uit te leggen. U had mij dat tijdens de commissie VBF van 12 oktober 2006 uit moeten leggen, en vertellen wat uw plannen waren. U weet sinds juni 2006, dat op 12 oktober de begroting van uw werkgebieden besproken zou worden. U vond het echter niet nodig daar op te komen draven: u vond borrelen elders in het land blijkbaar belangrijker. U schoffeerde daarmee voor de zoveelste keer de raad. U maakt het de raad onmogelijk om goed te kunnen functioneren. Ik had graag een commissiebespreking gehad, voorafgaand aan deze raadsvergadering. Dat heeft u mij ontnomen. En dat reken ik u zwaar aan. Door uw overhaaste en kostbare lancering maakt u democratische controle onmogelijk. Ik wil van u excuses, aan raad en aan de burgers van Den Haag, over de gang van zaken rond dit logo-feest.

Aanvullend daarop: ik wens voordat er ook maar verder nog iets gebeurd inzake citymarketing of (citybrand) dat we als raad bij elkaar komen om kaderstellende afspraken met elkaar te maken. Daarbij dient opening van zaken gegeven te worden over verdere plannen, vooraf voorgelegd aan de gemeente. De SP geeft dit college geen blanco cheque om er even 2 miljoen aan feestjes door te jassen. Ik dien daartoe een motie in.

Voorzitter, ik moet gaan afronden. Niet omdat ik klaar ben. Maar omdat mijn spreektijd erop zit, en ik tijd wil overhouden voor een tweede termijn.

Wat korte vragen. Is het naar uw mening normaal dat de vergunning pas veertien dagen voor het evenement wordt aangevraagd? Menige Haagse organisatie heeft zijn evenement in het water zien vallen, met als opgave van reden dat de vergunning te laat is aangevraagd.

U was te laat voor een vergunning van de provincie voor het afsteken van pyro-effecten. Weet u of de Beziger een vergunning heeft? In welke plaats is deze wanneer afgegeven?

Is naar uw mening het veiligheidsplan niet te summier? Ik mis een permanente in de omgeving aanwezige ambulance. Twee EHBO-ers vind ik voor deze klus te weinig. Ik mis een evacuatieplan voor de 1100 ‘gewone’ burgers aanwezig op de tribune. Er wordt slechts gesproken over citaat ”indien tot ontruiming besloten wordt, kunnen de genodigden op de zogenaamde Vip-plaatsen via twee kanten het terrein verlaten, om de vijftig stoelen is hier een gangpad gecreëerd- einde citaat. Voorzitter, over de1100 gewone Hagenaars wordt geen woord gerept. Ik wil dit uitgebreid aangepast zien in het veiligheidsplan.

Voorzitter: Ik heb mij de laatste week bijzonder gestoord aan de gedragingen van wethouder Huffnagel. Hij zegt aangenomen te zijn om iets aan het imagoprobleem van de stad te doen Volgens mij zit de verkeerde man op de verkeerde plaats. U heeft een merendeel van de Haagse burgers tegen zich in het harnas gejaagd. De presentator van het feest dreigt uit plaatsvervangende schaamte af te haken. Verder verwijs ik kortheidshalve naar de studentikoze wijze van kleden voor een interview met TV West en naar een interview in Binnenlands Bestuur. Is naar de mening van het College de borrelflair die ten toon gespreid wordt het nieuwe imago van Den Haag? Ik ben benieuwd straks naar de inbreng van PvdA, VVD en Groenlinks, accepteren zij het gedrag van de wethouder? Vinden zij wethouder Huffnagel een visitekaartje voor deze stad?

Laatste citaat Huffnagel in de krant van 24 oktober: ‘Citymarketing is geen sprint, maar een marathon’. Inderdaad: aan een echte marathon gaat een serieuze en gedegen training vooraf. Die mis ik hier.

Beantwoording van de eerder gestelde vragen van de SP: feest rond nieuw logo

De gemeenteraad
Het raadslid mevrouw I. Gyomorei heeft op 22 oktober 2006 een brief met daarin twaalf vragen aan de voorzitter van de gemeenteraad gericht.
Ingevolge het bepaalde in artikel 35, lid 4, van het reglement van orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad, antwoorden wij als volgt.

1. Bent u bekend met genoemd artikel?
Ja.

2. Op welke wijze, brief of raadsmededeling, e-mailbericht, en op welke datum is de gemeenteraad geïnformeerd over deze plannen?
Op 20 oktober is per e-mail een commissiebrief gericht aan de commissie SWEI aangeleverd bij de griffie.

3. Heeft het College unaniem ingestemd het ‘Corbijn’logo op deze wijze te lanceren, met deze kosten? Zo nee, hoe was de stemverdeling?
Het college van Burgemeester en Wethouders is per definitie een collegiaal bestuur. Anders dan via de openbare verslagen worden geen mededelingen over besluitvorming gecommuniceerd.

4. Is het naar uw mening wenselijk dat de raad dit soort van berichtgeving moet vernemen uit de krant? Kunt u uw antwoord toelichten?
Nee, dit is niet wenselijk. Het college is evenwel niet verantwoordelijk voor berichtgeving in de krant.

5. Is het naar uw mening gebruikelijk dat de raad op 21 oktober uit de krant moet vernemen dat er op 1 november een feest gehouden wordt bij het Gemeentemuseum/Gem? Graag een toelichting.
Zie hiervoor het antwoord op vraag 2.

6. Zijn er redenen waarom pas in een dusdanig laat stadium ruchtbaarheid wordt gegeven aan dit evenement? Op welke datum is de vergunningaanvraag voor deze festiviteit aangevraagd? Was dit naar uw mening niet het uitgelezen moment om de raad actief te informeren? Zo nee, waarom niet?
De vooraankondigingen voor de lancering zijn verstuurd op 12 september 2006. Definitieve uitnodigingen zijn vervolgens op 16 oktober verstuurd. Het proces rondom de vergunningsaanvraag is op 5 oktober 2006 gestart. De definitieve aanvraag is op 16 oktober 2006 ingediend.

7. Indien er besloten wordt voor een feest met de duur van één uur, € 190.000 te onttrekken aan incidentele middelen 2006-2007 , is dat naar uw mening wenselijk dit niet vooraf per raadsvoorstel aan de raad voor te leggen? Op welk moment wordt de raad een voorstel voorgelegd, is dat tijdens de raadsvergadering van 2 november, één dag nadat het exorbitante feest gehouden is?
De uitgaven voor citymarketing worden gedaan uit de middelen die bij de begroting 2006 zijn toegevoegd aan begrotingsfunctie 310.4 (Economisch Structuurbeleid). In de programmabegroting is € 632.000,00 ter beschikking gesteld voor ‘Versterken internationaal profiel / citymarketing’. Uitgaven uit deze middelen zijn een bevoegdheid van het college van burgemeester en wethouders.

8. Is het naar uw mening kies - in een stad waar net de twintigste voedselbank geopend is, waar tientallen mensen dakloos zijn en waar volgens de stadsenquête enkele honderden Hagenaren het afgelopen jaar hebben beknibbeld op eerste levensbehoeften om rond te kunnen blijven komen –een feest te geven dat € 52.00 per seconde, en meer dan € 120 per genodigde kost? Op welke wijze denkt u dit aan de minima te gaan compenseren? Graag een toelichting.
Citymarketing moet Den Haag beter op de kaart zetten als het gaat om wonen, werken, recreëren, cultuur en studeren in de komende jaren. Op al deze gebieden heeft Den Haag veel te bieden. Op het gebied van recreëren en werken is citymarketing een middel om meer toeristen en bedrijven te trekken naar de stad. Hiervan profiteren alle inwoners van de stad Den Haag. Met name toerisme zorgt voor het aantrekken van meer werkgelegenheid – juist ook voor lageropgeleiden. Investeringen in citymarketing zijn goed voor de lokale economie en dragen bij aan het profiel van de stad. De uitgaven voor de lancering hebben dan ook betrekking op het voeren van een beeldmerk voor de komende jaren en niet voor een enkele dag.

9. Er worden 1500 mensen uitgenodigd, inwoners, studenten en ondernemers van Den Haag, op welke wijze en door wie wordt de gastenlijst samengesteld. Hoe komt u tot een gedegen afspiegeling van de samenleving?
De lijst van genodigden is samengesteld op basis van het citymarketing congres dat op 12 mei 2006 is gehouden in de Koninklijke Schouwburg. Verder worden de gasten uitgenodigd door tussenkomst van koepelorganisaties zoals MKB Den Haag, diverse scholen, bewonersorganisaties en
vrijwilligersorganisaties in de stad. Mensen worden verder actief uitgenodigd, onder andere ook door advertenties in de AD Haagsche Courant, de Telegraaf, de Posthoorn en NL70 (de 2 laatste zijn gratis). Er wordt gestreefd naar een gedegen afspiegeling van de samenleving. Mensen kunnen zich via de website www.1november.nl aanmelden voor de lancering. Daarnaast kunnen mensen zich telefonisch aanmelden via het gemeentelijk contactcentrum, dit telefoonnummer is vermeld in de advertenties.

10. Ik heb begrepen dat een aantal partijen in de stad hebben aangegeven dat zij financieel aan de lancering willen bijdragen. Op welk moment zijn sponsors benaderd? Is er reeds geld gestort? Door welke partijen?
Sponsors zijn op verschillende momenten benaderd, diverse partijen hebben aangegeven een financiële bijdrage te willen leveren. De bijdragen worden na 1 november overgemaakt. Deze komen dan in mindering van de gemeentelijke lasten van de lancering.

11. Wat zijn de kosten van het ‘Corbijn’ logo? Op welk moment wordt de raad hierover geïnformeerd?
Het honorarium voor het ontwerp en de rechten voor het gebruik van het beeldmerk door Anton Corbijn zijn onderdeel van de afspraak met hem. Het college zal in contact treden met de heer Corbijn over eventuele openbaring hiervan.

12. Wilt u de vragen schriftelijk beantwoorden voor vrijdag 27 oktober 2006?
Ja.

Het college van burgemeester en wethouders,
de secretaris, de burgemeester,
D.M.F. Jongen W.J. Deetman

- Lancering beeldmerk van Den Haag is zonnekoning gedrag

U bent hier