SP-motie over gewetensbezwaarde ambtenaren van de burgerlijke stand met grote meerderheid aangenomen.

10 maart 2007

Tijdens de gemeenteraadsvergadering van 8 maart 2007 is een door Tymen Colijn namens de SP fractie ingediende motie met betrekking tot de gewetensbezwaarde ambtenaar met grote meerderheid van stemmen (36 voor – 8 tegen CDA, PPS, SN,CU/SGP –ID afwezig) aangenomen.

Aanvankelijk leek het erop dat na de eerdere toezegging van de burgemeester (zie ander bericht) het niet nodig was om deze motie in te dienen. Maar na uitlatingen van onder andere de fractievoorzitter van de Christen Unie, Arie Slob, over de uitleg van het coalitieakkoord van het kabinet Balkenende IV, vond onze fractie het toch noodzakelijk om de eerdere uitspraken van de wethouder en de burgemeester via een motie te bekrachtigen.

Een getergde wethouder Huffnagel was het met ons eens. Op de vraag van de CU/SGP hoe een en ander zich zou verhouden met artikel 3 van de grondwet, antwoordde hij: “als we de grondwet erbij halen, begin dan met artikel 1.” Door het aannemen van de motie heeft Den Haag zich aangesloten bij de vele steden en dorpen die de ruimte die wordt geboden in het coalitieakkoord van Balkenende IV terecht afwijzen. Voor de SP fractie is deze principiële uitspraak een overwinning voor alle homo’s en lesbo’s.