4232 handtekeningen opgehaald!

26 juni 2007

4232 handtekeningen opgehaald!

In Den Haag zijn 4232 handtekeningen opgehaald voor openheid over Irak.
tekenen voor Irak

De Afdeling Den Haag heeft zondag 24 juni op Parkpop de handtekeningenactie “Openheid over Irak” afgesloten. Er zijn de afgelopen maanden zeven inzamelacties geweest, namelijk: op de Haagse Markt (2x), op de Grote Markt (met Rood), tijdens Koninginnenach, op het Bevrijdingsfestival, op KadeRock, en op Parkpop (met Rood). Hierbij zijn door de Afdeling Den Haag 4032 handtekeningen opgehaald. Rood haalde alleen op Parkpop meer dan 1200 handtekeningen op Deze zullen samen met de duizenden door andere afdelingen opgehaalde handtekeningen op 3 juli aangeboden worden aan de nieuwe Eerste Kamer. Dank aan allen die meehielpen bij deze acties.

tekenen voor Irak

Hopelijk besluit de Eerste Kamer een parlementair onderzoek in te stellen naar de informatie die de Nederlandse regering gebruikte bij haar beslissing om de aanval op Irak in ieder geval politiek te steunen. Het is immers schandalig dat Den Haag, de stad van internationaal recht, steun betuigde aan een oorlog die het volkenrecht (internationaal recht) schoffeert. Onder 20 jaar Saddam Hoessein vielen tussen 250.000 en 290.000 doden. Vanaf de invasie in Irak in 2003 tot heden vielen meer dan het dubbele aantal doden en zijn meer dan 2 miljoen mensen op de vlucht.

In het regeerakkoord staat dat de inzet van Nederlandse militaire aan missies “een adequaat volkenrechtelijk mandaat” vereist. Feit is dat een dergelijk mandaat voor de aanval op Irak ontbreekt. Opmerkelijk is dat politieke partijen zo van mening kunnen verschillen over wat een volkenrechtelijk mandaat is. Dat staat immers helder beschreven in het Handvest van de Verenigde Naties. Het CDA weet dat natuurlijk ook. Het CDA is willens en wetens van het rechte pad afgeweken om haar heer, de Verenigde Staten van Amerika, te dienen. Het is jammer dat de PvdA helpt de zaak in de doofpot te stoppen, maar de SP laat het er niet bij zitten en eist: openheid over Irak!