420.000 euro Donner gelden naar vijf dagen oud bedrijfje MOED. Het hele verhaal!

12 november 2007

Wethouder Baldewsingh is met stichting MOED, maatwerk onder een dak, een contract aangegaan. Vijf dagen was deze stichting ingeschreven bij de kamer van koophandel toen zij een offerte indiende voor bijna een half miljoen euro. Na vier maanden werd ruim 4 ton toegekend aan MOED, zonder antecedenten onderzoek. Frappant in deze is dat een van de ingeschrevene bij de kamer van koophandel Den Haag een PvdA raadslid is te Ede.

Den Haag heeft 3,3 miljoen euro ontvangen van toenmalig minister van justitie Donner in het kader van criminaliteit’s bestrijding bij Haagse jongeren van Marokkaanse herkomst. Het is de Marokkaanse gemeenschap en de SP een doorn in het oog dat commerciële bedrijfjes over de ruggen van Haagse jongeren van Marokkaanse herkomst subsidie ontvangen.

Sinds april 2007 vragen meerdere Marokkaanse organisaties aandacht voor de besteding van de Donnergelden, in Den Haag bekend onder de naam IMAR-gelden, impuls Marokkaanse risico jongeren. De PvdA heeft hier schriftelijke vragen over gesteld. Met hun instemming heeft de beantwoording drie maanden geduurd, in plaats van 4 weken. De SP had dit onderwerp graag geagendeerd in de raad, maar helaas werd dit door de PvdA onmogelijk gemaakt. Allereerst kwamen zij met een hoorzitting, de organisaties zouden uitgenodigd worden om hun kant van de zaak toe te lichten bij de raad. De SP heeft hiermee ingestemd.

De datum werd gepland, 12 september 2007, voor de begrotingsbehandeling 2008. De voortgangsrapportage zou immers ook voor de begroting naar de raad toegestuurd worden. SP raadslid Hiek van Driel was dan ook geïrriteerd toen de eerste dag van het zomer reces, via de gemeente post, haar bericht werd dat de hoorzitting niet doorging. Reden: de voortgangsrapportage is nog niet gereed. Deze zou in oktober komen, echter half november is nog steeds geen voortgangsrapportage verschenen. Later werd door PvdA raadslid Abderrahim Kajouane aangevoerd dat de ramadan een rol speelde in het uitstellen van de hoorzitting. Het is onmogelijk dat de Marokkaanse organisaties de ramadan als excuus gebruikt zouden hebben, immers drie dagen na de uitnodiging van voor de hoorzitting, werd deze door de PvdA al weer afgezegd. Officieel hadden de organisaties nog niet eens gereageerd op de uitnodiging. Daarbij is de ramadan al weken geleden afgelopen, en een vraag om een nieuwe afspraak voor een hoorzitting is er nog steeds niet vanuit de PvdA.

De afwachtende houding van de PvdA werd de SP te gortig. Het geld werd onderhand besteed, de klachten vanuit de Marokkaanse gemeenschap werden steeds groter. Vanuit het college was weliswaar een onderzoekscommissie ingesteld, maar deze werd niet geaccepteerd door de gemeenschap. Men vond en vindt deze commissie niet onafhankelijk, teveel prominenten PvdA’ers nemen erin deel. Helaas werd wederom het verzoek tot agendering door van Driel door de PvdA tegen gehouden in september. Nu werd als reden aangevoerd de resultaten van de onderzoekscommissie af te wachten. Deze zullen in december bekend zijn.

Tijdens de begrotingsbehandeling kwam de PvdA ineens met het idee om alle gelden die uitgegeven worden inzake de IMAR te bevriezen. Het leek wel of ze het ei van Columbus hadden uitgevonden. Terecht dat de wethouder hier niet aan kan voldoen. Eventueel aangenomen personeel bij diverse organisaties zouden dan van de een op de andere dag geen salaris meer ontvangen. Nog los van het feit dat men niet zonder juridische gevolgen afgesloten meerjaren contracten kan verbreken zonder aantoonbare wanprestatie.

De SP vindt het niet meer dan normaal dat bij een wanprestatie een meerjaren contract kan worden opgezegd. Op de vraag van de SP tijdens de begroting, bleek er nog een half miljoen euro vrij besteedbaar is. Ook niet meer dan normaal vindt de SP dat deze resterende half miljoen ingezet wordt in overleg met de echte Haagse Marokkaanse gemeenschap. Het grootste deel van deze gemeenschap heeft zich nu verenigd onder de naam Comité Haagse Marokkanen (CHM).

Het Comité Haagse Marokkanen organiseerde zaterdag 3 november een protest demonstratie. De PvdA vond dit niet nodig. Zowel regionaal, TV West, als landelijk, de Volkskrant, als internationaal, Al Jazeera, besteedde aandacht aan de demonstratie en de achterliggende klachten.

De SP stelde mondelinge vragen aan bij de raadsvergadering van 8 november 2007. Met name was raadslid van Driel geïnteresseerd in de subsidie verstrekking aan twee zogenaamde Marokkaanse organisaties, st. MOED en Nextprojecten. Deze twee organisaties worden door het college gebruikt als excuus dat de Marokkaanse gemeenschap wel degelijk mee mag doen. St. MOED heeft inderdaad tot op heden bijna 300.000 euro ontvangen. Volgens de wethouder heeft zij twee mensen in dienst als case-managers op het Johan de Wit college en Scholengroep Den Haag Zuid West. Bij de kamer van koophandel is echter niet bekend dat de stichting mensen in dienst heeft. Op de vraag van de SP of de raad de contracten tussen de gemeente en de twee organisaties kan ontvangen, eventueel vertrouwelijk, moest de wethouder het antwoord schuldig blijven. Hij gaat dit juridisch uitzoeken.

Voorafgaand aan deze vragen was er tijdens de raadsvergadering nog een conflict tussen de PvdA en de SP. Fractievoorzitter Marieke Bolle van de PvdA wilde namelijk een debat over de IMAR gelden. SP raadslid van Driel had echter eerder en op tijd haar vragen aangekondigd. Het is de gewoonte dat niet tijdens een vergadering twee keer over hetzelfde onderwerp gesproken wordt, en wie het eerst komt wie het eerst maalt. Daarnaast was de PvdA te laat met indienen van hun verzoek tot spoeddebat volgens burgermeester Deetman. De PvdA, die dit onderwerp al sinds juni niet regulier wenste te agenderen, eiste een spoeddebat na eerder genoemde publiciteit. De motie, die zij daarbij in wilde dienen, was niets meer dan de toezeggingen door PvdA wethouder Baldewsingh op 30 oktober. De SP maakte dus bezwaar tegen dit debat.

Al met al een trieste zaak volgens van Driel. De Haagse jongeren waar het omgaat worden hierbij niet geholpen. Want niet alleen gaat er geld naar commerciële bedrijfjes, maar ook naar reguliere instanties. Deze instanties hanteren contra-indicaties, regels wanneer de jongeren wel of niet bij hun hulp/begeleiding kunnen krijgen, die nu juist de jongeren waar het om gaat buitensluit. Bijvoorbeeld het JIT. Ook zij hebben bijna 500.000 euro ontvangen om tegen de honderd jongeren te begeleiden ter voorkoming criminaliteit. Helaas stellen zij eisen, waaraan juist deze jongeren niet voldoen. Het JIT valt onder bureau Jeugdzorg.

Half december 2007 komt eindelijk de voortgangsrapportage en het rapport van de onderzoekscommissie. Daarna zal het geheel in de raad besproken worden. De SP zal aan dit debat zeer kritisch, maar constructief deelnemen.